Nature Today

Natuurberichten

Pagina 1 van 37 - 367 Resultaten

Hoewel de soort al langer in Nederland verwilderd, neemt Westerse karmozijnbes sinds 2005 toe op de zandgronden in Nederland. In 2012 wordt de plant als invasief ervaren op enkele plaatsen in Midden-Limburg, zoals in het Leudal en..

Lees verder 16 januari 2018   12 uur oud

FLORON en Tuintelling.nl vroegen plantenliefhebbers om tussen Eerste Kerstdag en dinsdag 3 januari een uur te gaan te zoeken naar bloeiende planten. Door de uitzonderlijk warme laatste dagen van 2017 werden meer bloeiende planten..

Lees verder 7 januari 2018   1 week oud

In 2017 werd een grote populatie van honderdduizenden exemplaren van de Amerikaanse soort Juncus acuminatus aangetroffen in natuurgebied Huis ter Heide bij Tilburg. De soort staat hier in en langs vennetjes die vijf tot acht jaar..

Lees verder 2 januari 2018   2 wkn oud

FLORON organiseert voor de vierde maal de Eindejaars Plantenjacht. Elke plantenliefhebber kan tussen maandag 25 december en woensdag 3 januari waarnemingen van bloeiende planten doorgeven aan FLORON. Omdat er in de winter weinig..

Lees verder 24 december 2017   3 wkn oud

Begin dit jaar hebben FLORON en RAVON, in samenwerking met zes waterschappen en twee provincies, het initiatief genomen voor een grootschalig, driejarig onderzoek naar de ecologische meerwaarde van natuurvriendelijke oevers. Op..

Lees verder 19 december 2017   4 wkn oud

Naar planten kijken doe je als de gemiddelde dagtemperatuur boven de tien graden Celsius ligt. Dat blijkt als we het aantal doorgegeven waarnemingen per maand afzetten tegen de gemiddelde jaartemperatuur. Betekent dat dat de in..

Lees verder 5 december 2017   1 maand oud

Een enthousiast groepje floristen spande zich de afgelopen jaren in om het vóórkomen van de Bostulp in Zeeland in beeld te brengen. Deze stinsenplant blijkt hier talrijker dan gedacht en de verspreiding blijkt bovendien goed in..

Lees verder 28 november 2017   1 maand oud

Ecologisch bermbeheer staat volop in de belangstelling van burgers en overheden. Dat bleek uit het op 17 november gehouden symposium 'Drents bermbeheer', georganiseerd door De Vlinderstichting, FLORON en de provincie Drenthe. Het..

Lees verder 23 november 2017   1 maand oud

Afgelopen vrijdag kwamen op het Drents provinciehuis in Assen ambtenaren, terreinbeheerders, boeren en natuurbeschermers samen voor de manifestatie 'Heel Drenthe Zoemt' en het gelijknamige symposium. ‘s Ochtends werden alle..

Lees verder 21 november 2017   1 maand oud

Deze zomer zijn er langs de Grensmaas een aantal voor Nederland nieuwe russen, planten uit het geslacht Juncus, gevonden. Voor het merendeel zijn de soorten afkomstig uit Australië en Nieuw-Zeeland. De groeiplaatsen liggen in een..

Lees verder 13 november 2017   2 mnd oud