Vrouwelijke Kruisspin, een goed doorvoed exemplaar van een vorig najaar (foto: Leo Vaes)

Op zoek naar het groen kaardertje en de getijgerde lijmspuiter

9-SEP-2015 - In ons land komen honderden soorten spinnen voor. Maar welke soorten wonen in onze tuin of zelfs in huis? Het VARA-programma Vroege Vogels organiseert sinds afgelopen zondag 6 september de Nationale Huis- en Tuinspinnentelling. Een week lang mag iedereen op zoek naar alle achtpotigen van Nederland. Zondag 13 september maken presentatoren Menno Bentveld en Milouska Meulens de resultaten bekend.

24 spinnen
Samen met Jinze Noordijk van EIS Kenniscentrum Insecten, spinnenkenner Peter Koomen van Natuurmuseum Fryslân en Naturalis Biodiversity Center heeft Vroege Vogels een spinnenzoekkaart (pdf; 4,0MB) gemaakt, met daarop 24 spinnen, die je tegen kunt komen in huis en tuin. Zoals de getijgerde lijmspuiter, die ’s nachts sluipend op zoek gaat naar een prooi. Deze spin maakt geen web, maar spuit vanuit de kaken een giftig, plakkerig mengsel over prooien heen.

Vrouwtje herfsthangmatspin (foto: Ronny Petitjean)

Het groen kaardertje kom je vooral tegen in de struiken en maakt een webje, dat bestaat uit een soort dicht weefsel. De kruisspin is een middelgrote spin die een wielvormig web maakt en herkenbaar is aan de witte kruisvormige tekening op het achterlijf.

Een soort die je vooral binnenshuis aan kunt treffen is de grote trilspin, een spin die een eeuw geleden nog maar nauwelijks voorkwam in Nederland en nu vrijwel overal. De koffieboonspin leeft in en rondom huizen en maakt een slordig, klein web waar de spin ondersteboven in hangt. De wespspin, die ook wel tijgerspin wordt genoemd, is vanwege haar kleuren misschien wel de meest exotische van allemaal.

Vrouwelijke kruisspin, een goed doorvoed exemplaar (foto: Leo Vaes)

De Nationale Huis- en Tuinspinnentelling werd eerder georganiseerd in 2013 en 2014. Beide jaren kwam de kruisspin als onbetwiste nummer één uit de bus.

Tekst: VARA Vroege Vogels