Kruisspin komt het meest voor

14-SEP-2015 - Bijna 5.000 spinnen zijn deze week in Nederland waargenomen tijdens de derde Nationale huis- en tuinspinnentelling. Dat maakte het VARA-radioprogramma Vroege Vogels op NPO Radio 1 zondagmorgen bekend. De kruisspin steekt er, net als de voorgaande jaren met kop en achterlijf bovenuit met in totaal 2701 exemplaren. Daarna volgen de grote trilspin met 536 en de herfsthangmatspin met 226 stuks. Van de gewone kameleonspin werden slechts 5 exemplaren geteld.

Spinnenzoekkaart
Afgelopen week hebben vele honderden Nederlanders spinnen geteld met de speciaal gemaakte spinnenzoekkaart, met daarop 24 spinnen, die je tegen kunt komen in huis en tuin. De lijst met 24 spinnen is samengesteld door Vroege Vogels in samenwerking met Jinze Noordijk van EIS Kenniscentrum Insecten, spinnenkenner Peter Koomen van Natuurmuseum Fryslân en Naturalis Biodiversity Center.

Ook dit jaar werd de kruisspin het meest geteld (foto: Mark Zekhuis)

Top 10
De tien meest getelde spinnen zijn:

1. Kruisspin (2701)
  2. Grote trilspin (536)
  3. Herfsthangmatspin (226)
  4. Herfstspin (210)
  5. Gewone huisspin (199)
  6. Venstersectorspin (191)
  7. Muurkaardespin (107)
  8. Gewone strekspin (96)
  9. Platte wielwebspin (94)
  10. Lentehangmatspin (87)

De volledige uitslag is terug te lezen op vroegevogels.vara.nl.

Tekst: VARA Vroege Vogels