Kleine karekiet Saxifraga

Natuurjournaal 5 juni 2021

Nature Today
5-JUN-2021 - Witte dovenetel bloeit; kleine karekiet broedt – maar op wat?

De witte dovenetel is één van de meest veelvoorkomende planten van Nederland. Zijn bladeren lijken op die van de brandnetel, maar prikken niet, en zijn dus ‘doof’. Je kunt witte dovenetel nu overal in bloei zien staan. Als je de witte bloemen omdraait, zie je twee lange meeldraden tegen elkaar aan liggen. Het lijkt een beetje op twee mensen in bed, en daarom heeft de plant in de bijnaam adam-en-eva of adam-en-eva-in-het-koetsje. In de bloemen zit veel nectar. Bijen en hommels komen hier graag op af. Sommige mensen zuigen ook graag de nectar uit de bloemen. Kijk eens of je Adam en Eva kunt herkennen en de nectar kunt zien.

Witte dovenetel

De kleine karekiet is typisch zo’n vogel die je sneller hoort dan ziet. Hij is klein, bruin en leeft in het riet. Vanuit dat riet kun je hem zijn opvallende lied horen zingen. De kleine karekiet komt door heel Nederland voor, een stukje riet in een park of woonwijk kan al voldoende zijn. Hier legt het vrouwtje nu haar eerste eieren en begint met broeden. Het is te hopen dat er kleine karekieten uit de eieren komen. Nesten van de kleine karekiet zijn namelijk heel geliefd bij de koekoek. Die legt haar eigen ei bij de andere eieren in het karekietennest. Wanneer het koekoeksjong uitkomt, gooit het de andere eieren uit het nest en eist alle aandacht van vader en moeder karekiet op. Uiteindelijk wordt het koekoeksjong zo groot dat het amper nog in het nest van de kleine karekiet past!

Luister hier naar het geluid van de kleine karekiet (Bron: Peter Boesman).

Foto’s: Piet Munsterman, Saxifraga; Ed Stikvoort, Saxifraga