Rhagonycha fulva. Kleine rode weekschild

Natuurjournaal 11 juli 2021

Nature Today
11-JUL-2021 - Kleine rode weekschildkevers en koevinkjes goed te zien.

Nu is een goede tijd om eens naar schermbloemen, zoals bloeiende wilde peen, te kijken. Grote kans dat je daar kleine rode kevertjes op ziet. Dit zouden zomaar kleine rode weekschildkevers kunnen zijn. Het zijn kevers uit de familie van de soldaatjes. Er zijn veel verschillende soorten soldaatjes, maar de kleine rode weekschildkever komt op dit moment veel voor in Nederland. Op de bloemen zoeken ze naar nectar. Als er kleinere insecten langskomen, eten ze die ook. Zie je de kevers wel zitten, maar onder de blaadjes in plaats van op de bloemen? Dan is er onweer op komst! Maar, geen haast, de kevers verschuilen zich lang voordat het onweer daadwerkelijk komt.

Koevinkje

Het vlinderseizoen komt nu echt op gang en er zijn veel verschillende soorten te zien. Een soortgroep waarvan nu veel vlinders vliegen, is die van de zandoogjes. Er zijn verschillende soorten zandoogjes die nu vliegen, sommige algemeen, andere zeldzaam. Het koevinkje is een zandoogje dat goed te herkennen is. Zijn vleugels zijn bruin, en de oogjes hebben een gele rand en een witte stip in het midden. Met name in Oost-Nederland komt deze soort volop voor. Ook in de duinen wordt hij steeds vaker gezien. Koevinkvrouwtjes zoeken naar eten op onder andere braam, akkerdistel en koninginnenkruid. Mannetjes houden zich niet zo bezig met eten, die zijn drukker met vluchten maken om hun territorium te verdedigen.

Foto's: Ab H. Baas, Saxifraga; Jan van der Straaten, Saxifraga