Dagpauwoog Saxifraga

Natuurjournaal 23 september 2021

Nature Today
23-SEP-2021 - Dagpauwoog nog steeds te zien en hop trekt door Nederland.

Het is vrij zonnig weer op veel plaatsen, een heerlijke nazomer! Dat er nog vlinders rondvliegen maakt dat het nog extra aanvoelt als zomer. De dagpauwoog is een vlinder die ook nu nog veel wordt gezien. Misschien heb je hem zelf ook wel in de tuin zien vliegen. Zolang het weer goed is, blijft de dagpauwoog nog vliegen. Wordt het straks echt te nat en te koud, dan zoekt hij een knus plekje op om te overwinteren. Bij de eerste zonnige dagen in het nieuwe jaar komen de vlinders die nu nog vliegen weer tevoorschijn.

Hop

De hop is niet alleen de plant waar bier van gemaakt wordt, het is ook een in Nederland hele zeldzame vogel. Broeden doet hij sinds de vorige eeuw al niet meer in ons land. Van augustus tot oktober trekken hoppen uit noordelijker broedgebieden naar tropisch Afrika. Heel soms strijkt er dan eentje neer in Nederland. Als je hem ziet, herken je hem direct aan zijn kuif en zijn zwart-witte vleugels. Een hop die een paar dagen op dezelfde plek verbleef, trok in Waddinxveen honderden geïnteresseerden aan. Hij scharrelde er rond in een weiland, met zijn lange snavel op zoek naar slakken en grote insecten.

Foto’s: Rik Kruit, Saxifraga; Joerg Mager, Saxifraga