Chloroclysta siterata. Papegaaitje

Natuurjournaal 19 oktober 2021

Nature Today
19-OKT-2021 - Papegaaitjes in loofbomen en lisdodde verspreidt zaad.

"Papegaaitje leef je nog?" Het is geen tropische vogel die in Nederland antwoord geeft, maar een nachtvlinder. Deze bontgekleurde vlinder vliegt nu volop. Hij zit graag in loofbomen - dat heeft hij dan wel weer met een papegaai gemeen - en zoekt daar nu een partner. Met name in eiken kun je papegaaitjes vinden. Na de paring sterven de mannetjes. De vrouwtjes moeten de hele winter nog doorkomen. Pas in het voorjaar leggen zij hun eitjes, daarna sterven ook zij.

Grote lisdodde

Aan de waterkant kun je grote en kleine lisdodde vinden. De plant valt op met zijn bloeiwijze in de vorm van dikke bruine sigaren. Aan te raden is het niet, maar kinderen steken soms deze sigaren als ze gedroogd zijn aan alsof het echte sigaren zijn. Ook worden ze wel gebruikt om smalle voorwerpen vanbinnen schoon te maken. Aan deze sigaren zitten nu pluisjes, zodat de zaden met de wind verspreid kunnen worden. Deze pluisjes zijn ook handig als je vuur wilt aansteken, de hele sigaar is dan extra brandbaar. Lisdodde is dus een veelzijdige plant, en ook nog een die algemeen in heel Nederland voorkomt!

Foto's: Ab H. Baas, Saxifraga; Jan van der Straaten, Saxifraga