Bucephala clangula. Brilduiker

Natuurjournaal 22 december 2021

Nature Today
22-DEC-2021 - Brilduikers nu te zien en schijfkamille bloeit jaarrond

In de winter kun je in Nederland eenden met een groene kop en opvallend gele ogen tegenkomen. Het zijn brilduikers, die hier overwinteren. De mannetjes hebben het opvallende uiterlijk, waar de Engelse soortnaam ‘goldeneye’ vandaan komt. Vrouwtjes hebben een bruine kop en vallen minder op. De Nederlandse naam heeft zijn oorsprong in de witte vlekken op de kop van het mannetje. Hierdoor lijkt het net alsof deze eenden een bril op hebben. Je kunt brilduikers in principe in heel Nederland zien, maar de randmeren zijn goede plekken om te beginnen met zoeken. Daar overwinteren namelijk veel van deze vogels. Brilduikers zijn in januari en februari nog volop te vinden, daarna trekken ze weer naar het noorden; op de enkeling die in Nederland broedt na.

Schijfkamille is zo’n plantje dat op het eerste gezicht niet direct opvalt. Het is klein en de bloei is onopvallend. Toch is het de moeite waard er eens wat beter naar te kijken; al is het maar omdat het een van de weinige planten is die op dit moment nog bloeiend te zien is. De buisbloemen, waaruit het hoofdje bestaat, bestaan uit allerlei tinten geel en groen. De omwindselbladeren daaronder, zijn groen met een zilveren randje. Zo is zo’n op het eerste gezicht onopvallend plantje van dichtbij eigenlijk heel mooi. Het is gemakkelijk om schijfkamille te vinden, want het is een stoepplantje dat overal kan groeien. En ga je er per ongeluk op staan? Geen probleem, dat kan de schijfkamille prima hebben.

Schijfkamille