Zoekkaart zweefvliegen lead
17-JUL-2023 - Zweefvliegen komen overal voor, tot in iedere tuin. Niet zo gek, want de familie is met 340 inheemse soorten de meest soortenrijke vliegenfamilie in ons land. De volwassen vliegen spelen een rol in bloembezoek en bestuiving. De larven van veel soorten eten bladluizen. In de familie komen de mooiste voorbeelden van mimicry voor. Maar hoe hou je al die geel-zwarte beesten uit elkaar?

Eén pagina van de zoekkaart zweefvliegen

Voor beginners: de zoekkaart

Om de beginner op weg te helpen, heeft EIS Kenniscentrum Insecten in samenwerking met Naturalis de 'zoekkaart zweefvliegen van Noordwest Europa' ontwikkeld. Op de zoekkaart worden de veertig algemeenste soorten afgebeeld. Stroomdiagrammen met groene en rode pijlen helpen de lezer aan de hand van eenvoudige kenmerken bij de juiste soort te komen. De lengte van iedere soort wordt met een maatbalk aangeduid. Daaronder wordt via kleurencodes informatie over vliegtijd en habitat weergegeven. De zoekkaart is op de website van EIS als hardcopy te bestellen of gratis te downloaden (pdf: 933 KB).

Digitale genuszoeker

Over het herkennen van alle soorten zweefvliegen zijn dikke boeken geschreven. Uiteraard lukt het niet om alles op één zoekkaart te zetten. Wie een overzicht wil gebruiken waarin alle inheemse genera behandeld worden, kan terecht bij de digitale genuszoeker. Anders dan in traditionele determinatietabellen, kan je hiermee zelf bepalen welke kenmerken je wilt gebruiken voor het determineren van je zweefvlieg. Handig als je een foto hebt waar niet alle kenmerken op te zien zijn! Bovendien vermijden we hier moeilijke kenmerken zoals vleugeladering. Tevens is het mogelijk voor beginners om (zeer) zeldzame soorten weg te filteren via de optie 'zeldzaamheid'. De prachtige foto’s van Sander Bot, bekend van de KNNV Veldgids zweefvliegen, illustreren de digitale tabel.

Digitale genuszoeker, met links het filter voor de kenmerken en rechts de resultaten met pasfoto’s

Eenvoudige kenmerken leiden via een stroomschema tot de juiste soort

• Zoekkaart zweefvliegen (pdf: 933 KB).
  • Digitale genuszoeker.
  • De zoekkaart is geschreven door Theo Zeegers en André Schulten. Verschillende topfotografen hebben meegewerkt. De digitale soortzoeker is geschreven door Theo Zeegers en Kees Goudsmits. Sander Bot verzorgde de foto’s.

Tekst: Theo Zeegers & André Schulten, EIS Kenniscentrum Insecten; Sander Bot & Mark van Nieuwstadt, Naturalis