Natuurberichten

Uitgever: Naturalis Biodiversity Center

Deel deze pagina

Pagina 1 van 2 - 16 Resultaten

Er is een nieuwe soort mineermot ontdekt: de slakkenspoormot Phyllocnistis extrematrix. De rups hiervan is gebonden aan populieren. Nog maar twee maanden geleden werden twee nieuwe soorten slakkenspoormotten op wilgen gemeld. Met..

Lees verder 1 november 2018   1 maand oud

Er zijn twee mineerders van smalbladige wilgen ontdekt, die nog niet eerder in Nederland en België waren aangetroffen. Het gaat om de slakkenspoormotten Phyllocnistis valentinensis en een mysteriesoort. Vorig werden jaar grote..

Lees verder 23 augustus 2018   3 mnd oud

In iedere tuin met bloemen vliegen hommels rond. Je ziet ze vaak van bloem naar bloem vliegen met klompjes stuifmeel aan de achterpoten. Dat stuifmeel moet naar het nest als voedsel voor de jongen. Maar, … waar is dat nest? ..

Lees verder 6 juli 2018   5 mnd oud

Een groep wetenschappers ontwikkelt een geautomatiseerde camera voor het tellen van insecten. Met dit systeem kan 24 uur per dag voor langere tijd op één locatie het aantal aanwezige insecten geteld worden. Hiermee kunnen we op..

Lees verder 24 mei 2018   6 mnd oud

De kleine kornoeljegaatjesmaker is een mineerder die bekend is van zowel de inheemse rode kornoelje als aangeplante gele kornoelje. Volgens recent onderzoek, gepubliceerd in Nota Lepidopterologica, blijkt deze uit twee..

Lees verder 5 februari 2018   10 mnd oud

Op 2 oktober 2017 vond Ben van As bladmijnen van een niet eerder in Nederland gevonden mineermot op smalbladige wilgen. Na een gerichte zoekactie werden wel duizenden mijnen van deze soort in de provincies Drenthe, Friesland en..

Lees verder 29 oktober 2017   1 jaar oud

De overleving van honingbijen in Nederland was zeer hoog in de winter van 2015/2016 (93,5%). De 6,5% sterfte van volken lijkt niet het gevolg van één enkele oorzaak...

Lees verder 21 december 2016   1 jaar oud

Onderzoekers hebben in kaart gebracht in welke gebieden in tropisch Afrika relatief de meeste zeldzame planten voorkomen. Hiervoor werden 3,1 miljoen verspreidingsgegevens van meer dan 40.000 Afrikaanse plantensoorten gebruikt...

Lees verder 10 november 2016   2 jaar oud

Het Caribische eiland St. Eustatius heeft sinds 2010 de status van bijzondere Nederlandse gemeente. Ondanks dat het al meer dan drie eeuwen deel van Nederland is geweest, en het een oppervlakte van slechts 21 vierkante kilometer..

Lees verder 25 oktober 2016   2 jaar oud

In de oeroude samenwerking tussen plant en schimmel die in de loop van de evolutie is ontstaan, komt een opvallende uitzondering voor. Er zijn planten die niet netjes voedingsstoffen met bodemschimmels uitwisselen, maar die de..

Lees verder 19 oktober 2016   2 jaar oud