Natuurberichten

Pagina 818 van 1459 - 14584 Resultaten

Gesteeld veenknoopje

Tijdens een excursie van de Paddenstoelenwerkgroep Drenthe op 2 november 2015 werd in het gebied De Takkenhoogte bij Zuidwolde het Gesteeld veenknoopje gevonden. Ten tijde van de samenstelling van de Rode Lijst Paddenstoelen in..

Lees verder 11 november 2015   8 jaar oud

Traditioneel werkende herders in Nederland verkeren in ernstige financiële nood. Oorzaken zijn jarenlange bezuinigingen op natuurbegrazing en ‘marktwerking op de hei.’ Juist ervaren herders met kuddes zeldzame Nederlandse schapen..

Lees verder 10 november 2015   8 jaar oud
Grutto, vrouwtje

2015 was een dramatisch jaar voor de grutto. Er kwamen nauwelijks 4.000 jongen groot. Een historisch dieptepunt en bij lange na niet genoeg om de populatie in stand te houden. Maar toch is er nog steeds hoop voor de grutto in..

Lees verder 10 november 2015   8 jaar oud

De Raad van Toezicht van de Stichting FREE Nature heeft per 1 januari 2016 drs. Jos Vrolijk benoemd als directeur/bestuurder...

Lees verder 9 november 2015   8 jaar oud

Tijdens grootschalig kerkzolderonderzoek in Friesland zijn afgelopen zomer veel nieuwe watervleermuisverblijven ontdekt. Tevens werd onderzocht wat de mogelijke reden kon zijn waarom de soort op kerkzolders verbleef...

Lees verder 9 november 2015   8 jaar oud

De eerste week van november heeft veel vlinderwaarnemingen opgeleverd. Naast de gebruikelijke late gasten, die nu nog meer aanwezig waren dan normaal, was er ook een melding van heideblauwtje. Deze vlinder is nog nooit zo laat in..

Lees verder 9 november 2015   8 jaar oud

De omschakeling naar de wintertijd, dalende temperaturen, het vallen van de bladeren, het vertrek van trekvogels naar het zuiden: het zijn allemaal jaarlijks terugkerende fenomenen die de komst van de winter aankondigen. In het..

Lees verder 8 november 2015   8 jaar oud
Kleine rietgans

Wie kleine rietgans zegt, zegt Zuidwest-Fryslân. Traditioneel één van de belangrijkste regio's voor deze soort in Europa. En zelfs een toeristische trekpleister voor vogelaars van over de grens. Half oktober werden er nog geen..

Lees verder 6 november 2015   8 jaar oud
Edwin, GPS-logger Senegal (eenmalig gebruik)

Het concept Vogelakker is speciaal ontworpen als foerageergebied voor Grauwe Kiekendieven. Tegelijk is een Vogelakker een goedkopere maatregel dan gangbaar agrarisch natuurbeheer. In een publicatie in het wetenschappelijke..

Lees verder 5 november 2015   8 jaar oud

De laatste weken van oktober, toen de wind naar het oosten was gedraaid, spoelden veel kwallen aan. Tussen de grote en wat kleinere zeepaddenstoelen lagen enkele wel heel jonge exemplaren: babykwalletjes. Dat is ongewoon in de..

Lees verder 5 november 2015   8 jaar oud