Natuurberichten

Pagina 830 van 1459 - 14588 Resultaten

Een grootschalige expeditie om nieuwe soorten te ontdekken komt niet vaak meer voor in ons land. Toch gaat er begin oktober een grote groep onderzoekers op expeditie: naar St. Eustatius. Op dit Caribische eiland, dat sinds 2010..

Lees verder 15 september 2015   8 jaar oud
Pimpelmeesjes op voederkast

De wensen van een tuinvogel zijn eenvoudig: eten, beschutting en nestplaatsen. September is een prima maand om daarmee aan de slag te gaan. Met deze ultieme checklist ontwerp je dé ideale vogeltuin...

Lees verder 15 september 2015   8 jaar oud

Bijna 5.000 spinnen zijn deze week in Nederland waargenomen tijdens de derde Nationale huis- en tuinspinnentelling. Dat maakte het VARA-radioprogramma Vroege Vogels op NPO Radio 1 zondagmorgen bekend. De kruisspin steekt er, net..

Lees verder 14 september 2015   8 jaar oud

De Waddenzee is nog nooit zo rijk geweest aan meerjarige kokkels. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Imares Wageningen UR naar de kokkelbestanden. Sinds het verbod op de mechanische kokkelvisserij ruim tien jaar geleden..

Lees verder 14 september 2015   8 jaar oud

Het is al een beetje gewoon aan het worden, maar ook dit jaar zien we extra generaties van soorten die vroeger maar een of twee generaties hadden. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de verandering van het klimaat...

Lees verder 14 september 2015   8 jaar oud

Regelmatig vraagt het Bureau van de Zoogdiervereniging aandacht voor de muntjak, een invasieve exoot die wordt gehouden in de Lage Landen en incidenteel ook in het wild voorkomt. In het Verenigd Koninkrijk heeft de soort zich in..

Lees verder 13 september 2015   8 jaar oud

Ondanks de mooie nazomer verkeren de oesters in de Oosterschelde en ook op vele andere plaatsen op de West-Europese kust in zwaar weer. Met de opening van het oesterseizoen op 7 september vroegen de oestervissers zich publiek en..

Lees verder 13 september 2015   8 jaar oud
Ortolaan
Foto: Pierre Dalous, CCA-SA licentie

Augustus en september zijn de maanden dat ortolanen op trek langskomen. Vergane glorie op trek, kun je wat melancholisch stellen. Ortolanen zijn sterk afgenomen in Europa en in Nederland zit broeden er sinds de eeuwwisseling niet..

Lees verder 11 september 2015   8 jaar oud

De sierlijke silhouetten van de Grauwe Kiekendief zijn al bijna niet meer te zien in ons land. De meeste zijn namelijk aan hun trek naar Afrika begonnen. Gemiddeld overbruggen Grauwe Kiekendieven zo’n 5.000 kilometer naar hun..

Lees verder 10 september 2015   8 jaar oud

Wanneer je langs de vloedlijn loopt, kom je van alles tegen. Soms is het iets dat je niet eerder hebt gevonden , dat maakt het voor jou bijzonder. Dat gebeurde wadgids Bert de Boer onlangs. Wat hij vond kon hij eerst niet thuis..

Lees verder 10 september 2015   8 jaar oud