Natuurberichten

Uitgever: EIS Kenniscentrum Insecten

EIS Kenniscentrum Insecten brengt de Nederlandse insecten en andere ongewervelden in kaart.

Pagina 10 van 35 - 341 Resultaten

Trend moerassprinkhaan

Sprinkhanen worden niet gestandaardiseerd gemonitord in Nederland. Sinds enkele jaren kunnen wel jaarlijkse trends berekend worden op basis van losse waarnemingen. Dit gebeurt met zogenaamde occupancy-modellen. Hierdoor komen..

Lees verder 2 augustus 2021   2 jaar oud
Een vrouwtje van Megarhyssa perlata steekt haar legboor in het hout. Deze soort parasiteert bij houtwespen.

Sluipwespen parasiteren bij andere insecten, vooral larven van vlinders en kevers. Ze spelen een essentiële rol in de natuur, maar ze zijn nog slecht onderzocht. Onlangs werd een deel van de familie Ichneumonidae kritisch..

Lees verder 19 juli 2021   2 jaar oud

De JNM - Jongeren in de Natuur trekt al 75 jaar lang bijna elk weekend de natuur in met diverse kampen en excursies. Maar in dit jubileumjaar krijgen deze ‘nieuwe natuur’ en stadsnatuur voor het eerst echt de aandacht. Dit jaar..

Lees verder 17 juli 2021   2 jaar oud
Vrouwtje dikbekbehangersbij arriveert bij nestingang

Op 29 juni ontdekte Gert Huijzers in Willinks Weust Heksenbos te Winterswijk een nest van de dikbekbehangersbij in de stengel van een kale jonker. Het nest van deze zeer zeldzame bijensoort was nog niet eerder in Nederland..

Lees verder 16 juli 2021   2 jaar oud
Mannetje Paarse driestaart Paraleptophlebia werneri

Waarnemers die hun vondsten fotograferen en op Waarneming.nl plaatsen, leveren waardevolle natuurinformatie. Soms worden op deze manier zelfs nieuwe soorten voor Nederland ontdekt! De vondst van de paarse driestaart, een haft of..

Lees verder 9 juli 2021   2 jaar oud
Een mannetje van de waddenviltbij.

Dertig jaar hebben we het in Nederland moeten stellen zonder vondsten van de waddenviltbij. Lang genoeg om de soort een plaatsje op de Rode Lijst te geven in de categorie 'Verdwenen uit Nederland'. Dat leek gerechtvaardigd, want..