Wesp demonteert zweefvlieg

Wesp doodt en demonteert zweefvlieg

De Natuurkalender
9-AUG-2009 - Rond deze tijd zijn wespen op zoek naar zoetigheid en kunnen maar weinig mensen ze waarderen. Tot voor kort waren de wespen nog niet vervelend omdat ze de zoetigheid van de larven in het nest kregen. Als tegenprestatie moesten de werksters voedsel brengen. Het voedsel bestaat uit vliegen, muggen, rupsen en spinnen. In het bijgevoegde filmpje is te zien hoe een wesp een zweefvlieg in stukken bijt en de eetbare onderdelen een voor een naar het nest brengt.

Bericht uitgegeven door De Natuurkalender op zondag 9 augustus 2009

Rond deze tijd zijn wespen op zoek naar zoetigheid en kunnen maar weinig mensen ze waarderen. Tot voor kort waren de wespen nog niet vervelend omdat ze de zoetigheid van de larven in het nest kregen. Als tegenprestatie moesten de werksters voedsel brengen. Het voedsel bestaat uit vliegen, muggen, rupsen en spinnen. In het bijgevoegde filmpje is te zien hoe een wesp een zweefvlieg in stukken bijt en de eetbare onderdelen een voor een naar het nest brengt.

Een onderzoek uit 1921 naar het consumptiegedrag van wespen toonde aan dat een groep van 300 tot 400 wespen in zes uur tijd 2500 vliegen van verschillende soorten naar het nest brachten en daarnaast nog 650 langpootmuggen en steekmuggen. Als een nest van 6000 wespen gedurende 12 uur per dag en 7 dagen per week op jacht is, worden er in die week een half miljoen vliegen en ruim 130.000 muggen gevangen. Een enorm aantal. Wespen zijn in dat opzicht bijzonder nuttig voor de mens. In een ander onderzoek werden van 104 wespen de volgende prooien waargenomen: 81 kamervliegen, 5 vleesvliegen, 1 kleine kamervlieg, 1 stalvlieg en 16 andere insectensoorten. Naast insecten kunnen wespen ook vlees van verse kadavers halen. Ze zijn in staat om de huid stuk te bijten. Als u wespen op uw barbecuevlees ziet zitten dan zijn ze dus voedsel voor hun larven aan het verzamelen.

Tekst, film en foto: Arnold van Vliet, De Natuurkalender