kamsalamder

IJskonijnen onder de amfibieën

Stichting RAVON
10-JAN-2010 - Ondanks de winterse omstandigheden van de laatste weken worden er toch actieve amfibieën gesignaleerd. Kamsalamanders - dé ijskonijnen onder de amfibieën - en ook bruine kikkers zijn hier en daar in de sneeuw en onder of zelfs óp het ijs waargenomen.

Bericht uitgegeven door RAVON op zondag 10 januari 2010

Ondanks de winterse omstandigheden van de laatste weken worden er toch actieve amfibieën gesignaleerd. Kamsalamanders - dé ijskonijnen onder de amfibieën - en ook bruine kikkers zijn hier en daar in de sneeuw en onder of zelfs óp het ijs waargenomen.

Schaatsende kikker
Zo is op 15 december in Haarlem een schuifelende bruine kikker  waargenomen op het ijs. Op enkele andere plaatsen zijn halfbevroren bruine kikkers in de sneeuw gevonden. Waarom deze dieren uit hun winterslaap ontwaakt zijn is niet duidelijk. Mogelijk zijn ze gestoord, voldeed de plek niet meer of zaten ze net op een zonbeschenen plekje waardoor ze overdag ontwaakten.

Kamsalamanders onder ijs
Ook kamsalamders zijn actief aangetroffen. Zo werden op 15 december in Tilburg drie volwassen mannetjes van de kamsalamder gezien onder enkele centimeters dik ijs in een tuinvijver. Ze waren actief, misschien in de hoop dat er binnenkort ook vrouwtjes naar het water zouden komen. Regelmatig worden - om dezelfde reden - ook bruine kikkers onder het ijs gezien.

Blauwe reigers pikken een kikkertje mee
Voor blauwe reigers kan het gunstig uitvallen dat sommige amfibieën actief zijn. Een RAVON vrijwilliger zag op 6 januari zijn eerste kikker van het nieuwe jaar, gevangen in de snavel van een blauwe reiger. "Met langzame bewegingen van zijn poten probeerde hij zich nog te verzetten tegen het onvermijdelijke..." aldus de ooggetuige.

Tekst: Arnold van Rijsewijk & Elvira Werkman, RAVON