zeearend

Zeearenden: stilte na de storm

14-APR-2010 - Het zeearendpaar in het Zwarte Meer lijkt aan het broeden te zijn geslagen. Beide vogels bevinden zich in en om het nest, en zitten vaak diep in de nestkom. Ook het mannetje ontduikt zijn plicht niet en is regelmatig op het nest te vinden.

Bericht uitgegeven op woensdag 14 april 2010

Het zeearendpaar in het Zwarte Meer lijkt aan het broeden te zijn geslagen. Beide vogels bevinden zich in en om het nest, en zitten vaak diep in de nestkom. Ook het mannetje ontduikt zijn plicht niet en is regelmatig op het nest te vinden.

Storm
Foto: IVN Vecht en PlassengebiedBegin april was het nog even spannend. Op het Zwarte Meer (OV) stak een felle storm op, maar zowel het nest als de boom hebben het gehouden. De zeearenden hebben zich hier blijkbaar niet aan gestoord en zijn rustig aan het broeden. Of er echt eieren zijn weten we niet zeker (we kunnen niet in het nest kijken) maar het gedrag van de vogels wijst daar wel op. Het duurt dan nog enkele weken voor de eieren uitkomen.

Gedrag
Als een van de zeearenden op het nest zit, zit de ander vaak daar niet ver vandaan in een boom te rusten. In het zeearenden-territorium heerst nu dus volledige rust. Om voedsel te zoeken gebruiken ze de hele omgeving. Er komen regelmatig meldingen binnen van een zeearend die bijvoorbeeld achter een haas aan zit.

Toezicht
Op dit moment houden vrijwilligers en boswachters dagelijks toezicht. Daarbij worden aantekeningen gemaakt van gedragingen van de zeearenden en de voortgang van het broeden. Het publiek houdt zich keurig aan de regels.
Hieruit blijkt wel dat we allemaal willen dat dit een succes wordt.

Volg de ontwikkelingen rondom de broedpoging op Weblog Zeearend