Staartmees voedt elf jongen.
Gemaakt door Gary Shilton, RSPB afdeling Fairburn Ings. Foto mag alleen gebruikt worden onder vermelding van naam fotograaf en locatie.

Elf monden om te voeden

17-JUL-2010 - Als jonge moeder ben je maar druk. Voeden, voeden, voeden… want daar worden kleintjes groot van. In de natuur is het niet anders, jonge vogels groeien op tot sterke volwassenen met voldoende en het juiste voedsel. Daar gaat heel wat tijd in zitten voor de ouders. Maar de staartmeesmoeder op deze foto heeft het wel héél druk. Ze moet maar liefs elf monden voeden!

Bericht uitgegeven door Vogelbescherming Nederland op [publicatiedatum]

Als jonge moeder ben je maar druk. Voeden, voeden, voeden… want daar worden kleintjes groot van. In de natuur is het niet anders, jonge vogels groeien op tot sterke volwassenen met voldoende en het juiste voedsel. Daar gaat heel wat tijd in zitten voor de ouders. Maar de staartmeesmoeder op deze foto heeft het wel héél druk. Ze moet maar liefs elf monden voeden!

Foto: RSPB (partner Vogelbescherming)
Wie zelf kleine kinderen heeft, weet dat etenstijd een drama kan zijn. De ene heeft geen trek, de ander roept: 'lust ik niet'. De maaltijd kan behoorlijk chaotisch verlopen in jonge gezinnen. Toch hebben wij mensen het relatief eenvoudig als je het vergelijkt met het groot brengen van jonge vogels. Meerdere jongen moeten de hele dag door gevoerd worden. Het is een komen en gaan van pa en ma die het ene lekkere hapje na het andere voedzame tussendoortje in de vragende monden stoppen.

Maar de staartmeesmama op deze foto heeft het goed georganiseerd. De elf jongen zitten netjes op een rij en wachten hun beurt af. Eén voor één krijgen ze hun hapje. Zonder geschreeuw (op de tweede van rechts na dan), zonder gedoe. Ik weet niet hoe het bij u thuis gesteld is, maar bij ons verlopen de maaltijden heel wat rommeliger.

De foto werd gemaakt door Gary Shilton, een vrijwilliger van de Britse organisatie RSPB, een zusterorganisatie van Vogelbescherming Nederland. De foto werd genomen in Fairburn Ings, een natuurgebied in de buurt van Castleford in West Yorkshire. De foto van Shilton werd in Engeland prompt beroemd.

Wat het geheim van deze ‘supermom’ is weten we niet. Staartmezen staan bekend om de grote aantallen jongen die ze kunnen krijgen, maar elf is toch wel een imposant aantal. Deze kleine vogels, vergelijk ze met een pingpongbal met een twee keer zo lange staart, kunnen tot wel twaalf jongen krijgen, dus misschien heeft deze moeder eerder met dit bijltje gehakt. Wellicht is het ook een gedeeld nestje. Staartmezen staan er om bekend dat ze er bijzondere relaties op na kunnen houden: één vrouwtje met twee mannetjes, of één vitaal mannetje met twee vrouwtjes is helemaal niet zo uitzonderlijk.

Het grote aantal jongen wijst er in ieder geval op dat er meer dan genoeg voedsel is, denk aan bessen en insecten. Hoe meer voedsel, hoe groter de nesten. De staartmezen in Engeland kunnen de grote aantallen jongen nu meer dan goed gebruiken. Door de vorst van de afgelopen winter is het aantal met meer dan een kwart gedaald.

Tekst: Marieke Dijksman, Vogelbescherming Nederland