Tweede nationale Egelweekend op 18 en 19 september

Zoogdiervereniging
17-SEP-2010 - Komend weekend, op 18 en 19 september, vindt voor de tweede maal een nationaal Egelweekend plaats. Op diverse plekken in Nederland worden dan egelactiviteiten georganiseerd. De Zoogdiervereniging roept iedereen op om door te geven waar en wanneer hij of zij een egel zag in 2010. Hiervoor is een speciaal digitaal meldpunt in het leven geroepen.

Bericht uitgegeven door de Zoogdiervereniging op [publicatiedatum]

Komend weekend, op 18 en 19 september, vindt voor de tweede maal een nationaal Egelweekend plaats. Op diverse plekken in Nederland worden dan egelactiviteiten georganiseerd. De Zoogdiervereniging roept iedereen op om door te geven waar en wanneer hij of zij een egel zag in 2010. Hiervoor is een speciaal digitaal meldpunt in het leven geroepen.

Egelopvang Hollandscheveld tijdens Egelweekend 2009 (foto: Egelopvang Hollandscheveld)

In het kader van het Egelweekend 2010 organiseren verschillende organisaties op diverse plaatsen activiteiten. Zo zijn er open dagen van egelopvangcentra en speciale activiteiten voor kinderen. Zie voor een actueel overzicht www.egelweekend.nl.

Daarnaast roept de Zoogdiervereniging alle Nederlanders op om door te geven waar en wanneer ze in 2010 een egel zagen. Tijdens het eerste Egelweekend in 2009 leverde dat duizenden meldingen op en daarmee een schat aan informatie over spreiding van egels in Nederland. Opvallend was toen dat er uit bepaalde gebieden, zoals de Veluwe en Flevoland, maar weinig meldingen waren. We zijn benieuwd hoe dat dit jaar is.

Waarnemingsformulier egels, Egelweekend 2009 (foto: Eric van Kaathoven)

Dit jaar is melden een stuk gemakkelijker geworden. De Zoogdiervereniging heeft een speciale gebruiksvriendelijke module ontwikkeld waarmee u in een paar stappen de waarneming van een egel kunt doorgeven. Het kan daarbij gaan om ontmoetingen met levende egels maar ook om dode exemplaren. Het meldpunt vindt u op www.egelweekend.nl.

Doel van het Egelweekend is om tenminste éénmaal per jaar alle aandacht aan de egels te geven en een platform te bieden voor onderzoekers, beschermers en opvangers van deze bijzondere zoogdieren.

Figuur: Zoogdiervereniging

Het gaat niet goed met de egels in Nederland. Dat bleek uit de onderzoekscampagne 'Jaar van de Egel' die de Zoogdiervereniging in 2009 hield. Er is sprake van een halvering van het aantal egels ten opzichte van halverwege de jaren negentig. Gelukkig kan er veel gedaan worden om de egels weer meer toekomst te geven. Zo zijn tuinen en zelfs bedrijfsterreinen egelvriendelijk in te richten. Daarmee wordt het leefgebied vergroot. Voor tuintips, zie de campagnewebsite www.egelweekend.nl.

Tekst: Eric van Kaathoven, www.zoogdiervereniging.nl