Dansende addermannetjes

Adderdans machogedrag

Stichting RAVON
31-MRT-2011 - Met heel veel geluk kun je de komende weken in de vochtige heide- en veengebieden een spectaculair fenomeen waarnemen: de adderdans. Dit is een echte machoaangelegenheid: twee paringsbereide mannetjes maken middels deze dans uit wie met een, vaak in de nabijheid liggende, adderdame mag paren. Twee RAVON vrijwilligers hadden het geluk deze adderdans te kunnen filmen in het Drentse Bargerveen.

Bericht uitgegeven door Stichting RAVON op donderdag 31 maart 2011

Al vroeg in het voorjaar kruipen de addermannen uit hun winterverblijf om middels de eerste zonnestralen de spermatogenese te voltooien. In deze periode wordt nog niet gegeten. Hierna vervellen de mannetjes en gaan op zoek naar een paringsbereid vrouwtje. De addermannen zijn in deze periode zeer mobiel en doorkruisen het leefgebied op zoek naar geursporen van vrouwtjes.

Dansende addermannetjes (foto: Aaldrik Pot)

Ongevaarlijke moves
Komen twee mannetjes elkaar tegen in deze periode, dan volgt meestal een adderdans waarin deze door hormonen gedreven macho’s uitmaken wie er mag paren. De mannetjes richten zich op en strengelen zich om elkaar heen. Hierbij proberen ze elkaar naar de grond te drukken en hun kop hoger te houden dan die van hun rivaal. Oudere, grotere mannetjes zijn dus in het voordeel omdat zij zich hoger kunnen oprichten. Hoewel de adder een indrukwekkend gifapparaat tot zijn beschikking heeft, zet hij dit nooit in tijdens de adderdans. De verliezer verliest dus slechts zijn recht om te paren en niet zijn leven.

Adderdans (filmpje: Jan en Annie Rocks)

Te druk met dansen
Mensen die wel eens zo’n adderdans waarnemen verbazen zich over het feit dat de slangen gedurende deze dans hun natuurlijke schuwheid lijken af te werpen. Ze zijn blijkbaar zo met het dansen bezig dat toekijkers volkomen worden genegeerd door de addermannen. Afgelopen jaar slaagden vrijwilligers in het Drentse Bargerveen er in om zo’n adderdans op film vast te leggen (zie boven).

Tekst: Ingo Janssen, RAVON