Koniks worden geladen in Ooijpolder.

Nederlandse Koniks gaan Letse natuur verrijken

ARK Rewilding Nederland
3-JUL-2011 - Een kudde van negentien koniks is onlangs vanuit de Erlecomse Waard in de Ooijpolder verscheept naar Letland. De paarden verruilen hun huidige leefgebied voor het Kemerik Nationaal Park, nabij de Letse hoofdstad Riga. Alwaar ze een belangrijke rol gaan vervullen in het natuurbeheer.

Bericht uitgegeven door ARK op [publicatiedatum]

Een kudde van negentien koniks is onlangs vanuit de Erlecomse Waard in de Ooijpolder verscheept naar Letland. De paarden verruilen hun huidige leefgebied voor het Kemerik Nationaal Park, nabij de Letse hoofdstad Riga. Alwaar ze een belangrijke rol gaan vervullen in het natuurbeheer.

Foto: Flaxfield Nature Consultancy/Joep van de VlasakkerOorspronkelijk kwamen in West-Europa tienduizenden planten- en diersoorten voor in een gevarieerd landschap. Die variatie werd mede mogelijk gemaakt door begrazing door grote grazers als herten, paarden, zwijnen en runderen. ARK en FREE Nature - de eigenaar van de paarden - zetten zich in voor het herstel van complete ecosystemen. Met behulp van paarden maar ook dieren die minder vertrouwd zijn zoals bevers, wisenten en wolven. Op deze manier krijgen soorten als de kleine ijsvogelvlinder, klapeksters en kornoeljes weer volop kansen om zich te vestigen.

Foto: Flaxfield Nature Consultancy/Joep van de VlasakkerDoor natuurlijke aanwas werd de kudde koniks in de Ooijpolder te groot. Dit kan een nadelige invloed hebben op de natuur en voor overlast zorgen. Vandaar dat FREE gesponserd door ARK en ferry maatschappij Scandlines de paarden liet verschepen. Zo profiteert niet alleen de Letse natuur van deze verhuizing, maar ook de Ooijpolder. Als bezoeker is het daarom dubbel genieten.

Tekst: Marjolein Sterk, ARK