Vlindervoorjaar losgebarsten

De Vlinderstichting
7-MRT-2013 - Maandag is het vlindervoorjaar losgebarsten. In de afgelopen drie zonnige lentedagen zijn overal vlinders gezien. Het gaat vooral om soorten die als vlinder hebben overwinterd. Kleine vos is absolute koploper, maar ook citroenvlinder wordt veelvuldig gemeld.

Meer dan 1500 kleine vossen zijn al gemeld (foto: Kars Veling)Het begon maandag al schoorvoetend, maar vooral dinsdag 5 maart was het ‘trending topic’ op sociale media: “Ik heb mijn eerste vlinder gezien”! Ook op de invoersites Waarneming.nl, Telmee en Natuurkalender was het duidelijk: het vlindervoorjaar is begonnen. In totaal zijn er gedurende drie dagen bijna 2500 vlinders doorgegeven.

Meer dan de helft van al die waarnemingen komt voor rekening van de kleine vos. Deze vlinder heeft gedurende de winter weggekropen gezeten in holle bomen, schuurtjes, bunkers en zolders en is nu ontwaakt uit de winterslaap. Na de lange winter zijn ze uitgehongerd en gaan ze op zoek naar voedsel. Omdat er nog niet veel planten in bloei zijn, kun je er flink wat bij elkaar aantreffen als je een plek met bloemen gevonden hebt. Je kunt ze bijvoorbeeld aantreffen op de krokussen in het park of in je tuin. Samen met de eerste bijen scharrelen ze daar hun brandstof bij elkaar.

Citroenvlinder, hier een zonnend mannetje op dood blad, is al meer dan 750 maal gezien (foto: Kars Veling)Een andere plant waar je nu veel kans maakt op vlinders is de heide die op dit moment bloeit. Deze zogenaamde ‘winterheide’ is niet een in het wild voorkomende inheemse plant, maar wordt tegenwoordig wel regelmatig in tuinen en parken aangetroffen. Voor de vroege vlinders is deze waardevol, want hij bevat veel nectar. Kleine vos, maar ook al een enkele gehakkelde aurelia en dagpauwooog kun je erop aantreffen. De citroenvlinder is meer dan 750 keer gemeld, maar deze zie je eigenlijk vooral vliegen. De mannetjes, die nu uit hun winterslaap zijn gekomen, vliegen vele kilometers en je ziet ze maar weinig drinken. Wel dalen ze regelmatig neer om weer op te warmen. Daarvoor kiezen ze vaak een reflecterend oppervlak, bijvoorbeeld dood blad. Naast van de vier hierboven genoemde soorten, de bekende vier vlinderoverwinteraars, is ook de grote vos gezien. Deze is eigenlijk verdwenen uit ons land, maar lijkt toch weer pogingen te wagen om zich hier te vestigen.

Het lijkt weer kouder te worden en de nu actieve vlinders zullen weer in rust gaan. Als het echt koud gaat worden, zullen ze het mogelijk moeilijk krijgen. Het weer helemaal in winterslaap gaan zal ze veel energie kosten en in gewone rust kunnen ze niet tegen al te veel vorst. We zijn benieuwd!