Overstekende ree

Leven op een Brabantse natuurbrug

Natuurmonumenten
11-JUL-2016 - Natuurmomenten onderzoekt welke dieren de natuurbrug over de N261 gebruiken. De Westloonse Wissel is sinds eind vorig jaar in gebruik en verbindt Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen en Huis ter Heide. Het is een omvangrijk onderzoek, want zelden worden er zoveel verschillende soorten dieren tegelijkertijd onderzocht.

Natuurmonumenten krijgt dit voor elkaar dankzij de inzet van veel vrijwilligers. De eerste resultaten zijn positief.

Vos'Door de natuurbrug kunnen dieren zich makkelijker verplaatsen en voortplanten. We willen graag weten of dit daadwerkelijk gebeurt en ook om welke dieren het gaat,' vertelt Erwin de Hoop, boswachter bij Natuurmonumenten. 'Door het onderzoek kunnen we het succes van de brug bepalen en waar nodig bijsturen.' Natuurmonumenten monitort niet alleen zoogdieren, maar ook reptielen, amfibieën, insecten, vleermuizen en zelfs planten. 'Zo’n omvangrijk onderzoek maak je zelden mee. De focus ligt meestal op zoogdieren,' legt Vivian Maas uit. Als ecologisch adviseur van Natuurwetenschappelijk Centrum (NWC) leidt ze in opdracht van Natuurmonumenten het onderzoek.

Sporen ontdekken

Vrijwilligers meten op verschillende manieren welke dieren de natuurbrug gebruiken. Dwars over de brug ligt een zandbed waarin de afdrukken van de grote zoogdieren achterblijven.

Kleinere dieren zoals bijvoorbeeld wezels en muizen worden naar een houten bekisting gelokt, waar ze over een inktkussen lopen en vervolgens hun sporen over het papier achterlaten. 'Van de inkt hebben ze geen last, omdat er geen chemische middelen worden gebruikt,' legt Vivian uit. 'Vrijwilligers leggen wekelijks de afdrukken vast, harken het zandbed aan of vervangen het papier en dan begint het proces weer opnieuw.'

Reeën

Samen onderzoek doen

Op de natuurbrug staan ook cameravallen die filmopnames van overstekende dieren maken en op diverse plekken liggen golfplaatjes waar reptielen en amfibieën zich graag onder verschuilen. Vrijwilligers halen de opnames van de camera’s op en controleren op vaste momenten hoeveel en welke dieren onder de plaatjes zitten.

En er zijn vrijwilligers die vlinders, planten of vleermuizen tellen via vaste routes en methoden. 'Natuurmonumenten betrekt haar omgeving graag bij haar werk en het is dus fantastisch dat zoveel mensen zich belangeloos hiervoor willen inzetten,' besluit boswachter Erwin. 'De eerste resultaten zijn alvast positief. Reeën, vossen, konijnen en vlinders hebben zich al laten zien.'