Huismus man

Afname Huismus gestopt?

Sovon Vogelonderzoek Nederland
19-NOV-2016 - De dramatische afname van de Huismus lijkt gestopt. Maar de vlag kan daarmee niet uit. In veel woonwijken ontbreekt de soort al jaren. Gaat het om gebrek aan nestgelegenheid of zijn er andere factoren die bepalend zijn?

Huismussen gebruiken nieuwe neststenen voor Gierzwaluw. 17 maart 2014. Nijmegen – BiezenIn dertig jaar is onze populatie Huismussen meer dan gehalveerd. Recent is er een stabilisatie vastgesteld. Problematisch lijkt het voor de soort vooral in de grote (binnen)steden. Op basis van MUS (Meetnet Urbane Soorten) en ook inventarisaties in bijvoorbeeld Amsterdam zijn er wel broedplekken aanwezig, want er zijn wel broedende Gierzwaluwen. Het lijkt er op dat we het eerder moeten zoeken in gebrek aan (kwalitatief) voedsel en dekking. Onvoldoende zaad en insecten en dekking door middel van hagen, struiken en klimop lijken daarin leidend. In de nieuwe en groene stad Almere doet de huismus het veel beter dan in de oude stad Amsterdam. Je kunt de presentatie over de huismus in tien jaar MUS bekijken. Huismus-onderzoeker René Oosterhuis laat ook zijn licht schijnen over de achteruitgang in Vroege Vogels.

Verspreiding van de huismus op telpunten in Amsterdam en Almere