Limosa limosa. Grutto

Natuurjournaal 17 april 2020

De Natuurkalender, Nature Today, Wageningen University
17-APR-2020 - Gruttokuikens en bloeiende vogelkers.

In kruidenrijke velden en veenweidegebieden roepen de eerste gruttojongen om eten. Deze kuikens zijn na een paar weken broeden uit het ei gekomen. De nesten liggen op de grond en de jongen kunnen snel op zoek naar insecten om te eten. Velden met veel bloemen en insecten zullen de meeste kuikens grootbrengen. Hoe meer soorten bloemen, hoe meer insecten. Ontdek hier de vogels en bloemen in jouw omgeving.

Amerikaanse vogelkers in bloei

Minder geliefd is de Amerikaanse vogelkers. Deze plant is door mensen naar Nederland vervoerd en breidt zich ten koste van andere planten steeds verder uit. Deze vogelkers kan het Nederlandse klimaat goed aan. De eerste planten beginnen nu te bloeien. In Nederland kennen we ook de gewone vogelkers die hier van nature voorkomt. Deze plant kan wat beter tegen lage temperaturen. Eén manier om de vogelkersen uit elkaar te houden is de bloeitijd. Ook kun je de Amerikaanse vogelkers herkennen aan een amandelgeur van beschadigde takken.

Ontdek de natuur in jouw omgeving op NatureToday.nl