Natuurberichten

Uitgever: Wageningen University

Deel deze pagina

Pagina 1 van 23 - 225 Resultaten

Onderzoekers van het RIVM en Wageningen University verwachten dat we in juni en juli ruim 500 duizend tekenbeten oplopen, de helft van het jaarlijkse aantal tekenbeten. Het aantal tekenbeetmeldingen lag in de eerste vijf maanden..

Lees verder 18 juni 2018   5 dgn oud

Is te voorspellen of nieuwe uitheemse soorten, zoals vissen uit de Zwarte Zee, zich in Nederland zullen handhaven en inheemse soorten verdringen? Onderzoekers van Wageningen University & Research en van de Radboud Universiteit..

Lees verder 17 juni 2018   6 dgn oud

Het weer de afgelopen weken was gunstig voor de huissteekmug. De eerste generatie kwam volgens onze berekeningen al eind mei tevoorschijn. Bijna een maand eerder dan normaal. Door de hoge temperaturen en voldoende neerslag komt..

Lees verder 13 juni 2018   1 week oud

Door het zeer warme weer is de ontwikkeling van de eikenprocessierups flink versneld. Door de hitte verplaatsen de rupsen hun nesten naar lager in de boom of zelfs in de grond, op zoek naar verkoeling. De rupsen zijn ook extra..

Lees verder 30 mei 2018   3 wkn oud

Het eerste wetenschappelijke onderzoek naar gevoeligheid van vee voor het magnetische noorden door onderzoekers van Wageningen Universiteit onthult dat deze grote zoogdieren in rust niet in Zuid-Noordrichting staan. Deze bevinding..

Lees verder 27 mei 2018   3 wkn oud

Mensen met een graspollenallergie wacht een zware periode, de piek van het graspollenseizoen begint dit weekend. Vanaf zaterdag is het zeer warm, zonnig en droog. Daardoor stijgt de hoeveelheid graspollen in de lucht aanzienlijk...

Lees verder 25 mei 2018   4 wkn oud

Het voorjaarsgroen kwam dit jaar zeer snel door de zeer hoge temperaturen in april, maar op veel plaatsen vooral in noordelijke provincies is het voorjaarsgroen ook al weer heel snel verdwenen. Ontelbare aantallen rupsen en..

Lees verder 13 mei 2018   1 maand oud

De afgelopen week hebben boeren hun graslanden in heel Nederland op grote schaal gemaaid. Uit onze analyse blijkt dat gras de laatste 18 jaar 6 dagen eerder gemaaid wordt dan 20 jaar daarvoor. Het eerste kievitsei wordt maar 2..

Lees verder 11 mei 2018   1 maand oud

De eerste bloeiende grassoorten zijn de afgelopen dagen waargenomen en komende weken zullen steeds meer grassen tot bloei komen. Op overwegend droge dagen, zoals morgen op Koningsdag en op zaterdag, kan overlast ontstaan door..

Lees verder 26 april 2018   1 maand oud

Een belangrijk punt op de duurzaamheidsagenda’s van veel gemeenten is de klimaatbestendige stad. Nieuw hierin is hitte: hoe kunnen wij openbare ruimte zodanig vormgeven dat stadsbewoners geen overlast ervaren door hitte? Recent..

Lees verder 17 april 2018   2 mnd oud