Goudvink

Natuurjournaal 17 juni 2020

Nature Today
17-JUN-2020 - Gouden planten en gouden vogels.

De goudgele honingklaver staat in bloei. Deze plant bevat veel nectar, vandaar de naam honingklaver. Het ‘goudgele’ uit de naam spreekt voor zich: de plant heeft felgele bloemetjes. Goudgele honingklaver komt vaak in groten getale voor en één plant kan groot worden, dus kleuren planten samen vaak de hele omgeving geel. Je vindt hem tot oktober bloeiend op ruige stukken land en langs rivieroevers.

Bloeiende goudgele honingklaver

Naast goudgele bloemen is er nog meer ‘gouden’ nieuws: het tweede nest van de goudvink is uitgekomen. Deze mooie vink is bekend uit de film Minoes, waarin de vogel wordt gevangen in iemands achtertuin. In werkelijkheid is de kans dat je ze in de achtertuin ziet vrij klein, want goudvinken verbergen zich graag in dichte bosjes en hoog in bomen. Hun nest maken ze in de ondergroei van bomen, en hier voeden ze nu de tweede leg op. Goudvinken komen door heel Nederland voor, met name in de duinen en in het oosten en noorden van het land.

Ontdek de natuur in jouw omgeving op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play