Eekhoorn

Natuurjournaal 2 december 2020

Nature Today
2-DEC-2020 - Eekhoorn zoekt een partner, aalscholvers in de stad.

In de winter houden eekhoorns geen winterslaap. Integendeel, ze hebben het druk: van december tot februari planten eekhoorns zich voort. De komende tijd achtervolgen meerdere mannetjes hetzelfde vrouwtje en proberen met haar te paren. Daarna leven ze weer alleen. Je kunt de eekhoorns in het bos om de stam van bomen zien cirkelen, dus let goed op tijdens je boswandeling!

De typische houding van de aalscholver

Je hoeft niet speciaal natuurgebieden op te zoeken om vogels te kijken. Soms is het al voldoende om straatlantaarns eens in de gaten te houden. Hier zitten vaak verschillende soorten op: buizerds, torenvalken, ooievaars… Ook aalscholvers drogen hier graag hun veren, met hun vleugels wijd gespreid. De komende tijd neemt het aantal aalscholvers in Nederland toe: vogels uit het Oostzeegebied en Noord-Duitsland trekken door het land of overwinteren hier. Ze bevinden zich rond meren in natuurgebieden, maar kijk ook in de bebouwde kom eens om je heen. Misschien zie je er wel één!

Foto’s: Hans Dekker, Saxifraga; Dirk-Jan van Roest, Flickr