Spanner rups IVN

Natuurjournaal 24 juni 2021

Nature Today
24-JUN-2021 - Hangende rupsen en knabbelende rozenkevers.

Spanners vormen een familie van kleine vlinders; er zijn vele tientallen soorten. Ze heten spanners omdat de rupsen zich ‘spannen’. Je kent ze misschien wel: rupsen die zich voortbewegen door hun achterlijf steeds tot heel dicht bij hun voorpoten te zetten zodat ze een soort lus vormen, om daarna het voorste deel een eindje verderop te plaatsen. Het ziet er heel grappig uit. Deze spanrupsen kan je in alle bomen en struiken vinden. Als zo’n beestje verstoord wordt, laat hij zich razendsnel aan een draadje naar beneden vallen. Daarlangs kan hij ook weer omhoog. Zo kan het gebeuren dat je ergens enkele ‘zwevende’ rupsen tegenkomt, halverwege een boom en bijvoorbeeld een wandelpad. Laat ze maar lekker hangen, ze redden zich wel. Je kan ze intussen wel heel goed bekijken.

Rozenkever

De rozenkever (ook wel Johanneskever of tuinkever genoemd) is nu goed te zien op bijvoorbeeld roosachtigen. De zwartbruine kevertjes zijn niet te missen op nu bloeiende rozen. Deze kever eet allerlei bloemknoppen en doet zich ook tegoed aan de meeldraden en de stampers van de bloemen. Daardoor wordt hij als schadelijk beschouwd. Maar de larven, of engerlingen, zijn eigenlijk nog schadelijker. Zij eten onder de grond van de wortels van allerlei planten en grassen. Dat is niet alleen niet goed voor je gazonnetje, maar er komen ook vogels op de larven af. Hierbij kunnen zij een grasveld compleet overhoop halen.

Tekst en foto’s: Mike Hirschler, IVN