Lycaena phlaeas. Kleine vuurvlinder

Natuurjournaal 19 augustus 2021

Nature Today
19-AUG-2021 - Kleine vuurvlinder vliegt; kastanjemineermot aan het werk.

De tweede generatie van de kleine vuurvlinder vliegt nu. Deze vlinder kun je in heel Nederland vinden op veel verschillende waardplanten. Het gaat goed met de kleine vuurvlinder: de soort komt wijdverspreid voor, ook buiten Nederland, en de aantallen zijn binnen Nederland constant gebleven. We kunnen nog lang van dit kleine vlindertje genieten, want er komt na deze generatie nóg een generatie aan, die van september tot eind oktober vliegt.

Blad paardenkastanje met paardenkastanjemineermot

In paardenkastanjes vind je nu bruine vlekken in de bladeren. Die worden veroorzaakt door de larve van de paardenkastanjemineermot. De naam zegt het al: hij komt voor in paardenkastanjes; de larve is van een mot, een nachtvlinder. En ze mineren, dat wil zeggen dat deze larven gangen graven in de bladeren. Dat gebeurt in heel veel planten en bomen, maar in paardenkastanjes kan het soms echt heel heftig zijn. Door dat gegraaf sterft het blad daar af en dat veroorzaakt de bruine vlekken. Het grappige van die mineerders is dat ze zo plat zijn dat ze gangen in bladeren kunnen graven! De boom zelf heeft er over het algemeen niet veel last van, maar goed is het niet, want zo kan er minder zonne-energie worden omgezet in suikers, waar de boom van moet leven. Na een paar weken eten, verpoppen de larfjes en komen de motjes tevoorschijn.

Tekst: Marjolein Mooij, NatureToday.nl en Mike Hirschler, IVN