Rosse sterslak

Natuurjournaal 15 december 2021

Nature Today
15-DEC-2021 - Samenscholende zeenaaktslakken en heggenmussen op de grond.

In de Noordzee en de Oosterschelde, Westerschelde en het Grevelingenmeer leven vele soorten zeenaaktslakken. Deze zijn vaak onbekend bij veel mensen, maar kunnen prachtige kleuren hebben of bijzonder gedrag laten zien. De rosse sterslak is zo’n zeenaaktslak uit de laatste categorie. In de winter komen grote groepen rosse sterslakken samen om zich voort te planten. Het is de enige soort zeenaaktslak die in Nederland dit gedrag vertoont. Duikers die de kou durven te trotseren kunnen deze grote groepen nu zelf onder water bekijken.

De heggenmus is een heel algemene broedvogel in Nederland. Toch is hij niet zo opvallend. Dat komt misschien door zijn bruingrijze kleur. Het kan ook komen doordat hij het liefst onder heggen en struiken leeft, en maar weinig vliegt. Rondscharrelend op de grond, een beetje zoals een muis, zoekt een heggenmus zijn voedsel. Spinnen, insecten en andere kleine diertjes die je op de grond kunt vinden staan op het menu van de heggenmus. In de winter vullen ze dit dieet aan met zaden. Heggenmussen zal je niet snel op de voertafel in de tuin vinden, maar kijk eens naar de plek onder het voer. Zaadjes die andere vogels op de grond hebben laten vallen, kunnen zomaar gevonden worden door een alerte heggenmus. Heb jij er al één gezien bij jouw voerplaats?

Heggenmus