Kleine watersalamander

Ga jij ook mee op zaklampsafari?

Stichting RAVON
13-APR-2022 - Tuinen en tuinvijvers zijn oases voor kikkers, padden en salamanders. Amfibieën zijn bij uitstek na het invallen van de duisternis actief. Doe mee met de zaklampsafari en kijk komend weekend (15 t/m 17 april) in het donker in je vijver, je zult verrast zijn over de aantallen. Houd je zaklamp in de aanslag en treed in de voetsporen van Freek Vonk.

Waar moet je op letten?

Salamander-eitjes worden in omgevouwen blaadjes één voor één verpakt

Aan het wateroppervlak zie je volwassen kikkers drijven. Salamanders baltsen in ondiepe delen van de vijver. Mannetjes laten daarbij hun kleuren en tekening zien en waaieren met hun staart geuren naar het vrouwtje. Vrouwtjes van de salamanders zetten hun eitjes een voor een af op blaadjes van waterplanten. Een heel karwei om tweehonderd tot driehonderd eitjes, stuk voor stuk verpakt en goed beschermd, af te zetten. Ze zijn er dagen, soms wekenlang mee bezig.

Er kunnen kikkerlarven rondzwemmen van soorten die al vroeger in het jaar eitjes hebben gelegd, zoals bruine kikkers en gewone padden. En ook de allerjongste larven van salamanders kunnen al rondzwemmen!

Veel waarnemingen van salamanders betreffen de twee meest algemene soorten salamanders: de kleine watersalamander en de Alpenwatersalamander. Onder de kikkers is de bruine kikker de meest algemene soort in tuinvijvers. Voor de herkenning van de meest algemeen voorkomende soorten is er een handige zoekkaart (pdf; 2 MB) ontwikkeld. Het is de bedoeling dat je maximaal één kwartier gaat tellen wat er allemaal in je vijver zit.

Mannetje Alpenwatersalamander

Wat heb je nodig?

Een goede zaklamp en een portie geduld.

Meedoen

De zaklampsafari is een jaarlijks terugkerend onderdeel van een Jaarrondtuintelling, hét educatieve tuinproject waarbij duizenden tuinbezitters doorgeven wat er zoemt, vliegt, kruipt en bloeit in hun eigen achtertuin. Je kunt waarnemingen voor dit evenement doorgeven van 15 tot en met 17 april. Ga naar Tuintelling.nl voor het doorgeven van je telgegevens.

Nog geen account? Registreer dan je tuin op de site en maak een account aan.  Waarnemingen van amfibieën kun je overigens ook de rest van het jaar doorgeven via een week- of tijdstiptelling.

Tekst: Raymond Creemers, RAVON