De koekoek in een boomtop

Natuurjournaal 13 april 2022

Nature Today
13-APR-2022 - Koekoek is terug en eikelmuis is wakker.

De eerste koekoeken zijn terug in Nederland. De afgelopen weken zijn er weer flink wat meldingen doorgegeven aan de NDFF. De koekoek stijgt dan ook snel in de landelijke soortenlijst in de Nature Today-app. Na een lange reis, helemaal uit Afrika, is het nu tijd om een geschikte verblijfplaats te vinden. Koekoeken hebben voorkeur voor een bepaalde vogelsoort om de eieren bij in het nest te leggen. Zo zijn er heggenmus-koekoeken en kleine karekiet-koekoeken. Bij aankomst in Nederland gaan ze dus op zoek naar locaties waar meerdere individuen van hun favoriete vogelsoort bij elkaar leven. Zo kunnen ze in zoveel mogelijk nesten hun ei leggen. En hoor je het typische 'koe-koek!' roepen? Dan hoor je een mannetje, vrouwtjes maken een heel ander geluid.

Luister hier naar het geluid van de vrouwtjeskoekoek (Bron: Alain Malengreau)

Eikelmuis

Na een lange winterslaap die al in oktober begon, is de eikelmuis weer wakker. Deze zogenaamde slaapmuis is een schattige verschijning, met zijn pluimstaart en zwarte boevenmasker. Tijdens de lange winterslaap heeft hij veel vetreserves gebruikt, dus nu is het van belang om veel te eten. Dat betekent niet dat je nu overal voedselzoekende eikelmuizen kunt aantreffen. Niet alleen is de soort vooral nachtactief, hij is ook nog eens ernstig bedreigd. Veel mensen kennen de soort niet eens, en daarnaast is nog onduidelijk wat de eikelmuispopulatie nodig heeft om zich te herstellen. Daarom is 2022 uitgeroepen tot het Jaar van de Eikelmuis. Zo komt er hopelijk meer bekendheid voor deze mooie soort en kan onderzoek gedaan worden om hem te beschermen.

Foto’s: Mark Zekhuis, Saxifraga