Spreeuw

Natuurjournaal 20 mei 2022

Nature Today
20-MEI-2022 - Jonge spreeuwen verlaten het nest en dauwbraam bloeit.

Nadat ze een maand geleden begonnen met broeden, zien spreeuwen hun jongen nu langzaam volwassen worden. In de Nature Today-app veranderde onlangs de status van de spreeuw. Eerder zaten de jongen nog op het nest, nu is in de app te zien dat de jongen uitgevlogen zijn, maar nog wel door hun ouders gevoerd worden. Als je de spreeuw in de app volgt, krijg je automatisch een notificatie bij dit soort veranderingen! Ook buiten kun je zien hoe het gedrag van spreeuwen verandert. Jonge spreeuwen zijn nog bruin van kleur en hebben niet de mooie paarsgroene glans die hun ouders hebben. Ze leren nog vliegen en lijken wat onhandig in die eerste dagen buiten het nest. Spreeuwen komen ook veel voor in de bebouwde kom. Wie goed oplet, kan zien hoe jonge spreeuwen hun eerste vlucht maken en door hun ouders gevoerd worden. Kijk in de Nature Today-app om de vogels bij jou in de buurt te volgen. Klik je op ‘volg deze soort’, dan krijg je automatisch een notificatie wanneer de status van de soort verandert. Zo blijf je jaarrond betrokken bij onze natuur.

Dauwbraam in bloei

Iedereen kent de algemene gewone braam wel. Deze struik is geliefd om zijn zoete, zwarte vruchten, maar minder omdat hij hardnekkig groeit en gemene stekels kan hebben. Er groeit in Nederland nog een soort braam: de dauwbraam. Ook deze soort is vrij algemeen, vooral in West-Nederland. De dauwbraam valt echter wat minder op, omdat hij minder hoog wordt dan gewone braam. Je kunt de twee soorten uit elkaar houden door naar de steel te kijken. Dauwbraam heeft een blauw laagje over de stengel. Daar wordt in de wetenschappelijke naam, Rubus caesius, ook naar verwezen: ‘caesius’ betekent blauw. Dauwbraam maakt vruchten die op de bramen lijken zoals we die kennen. Ze zijn echter veel zuurder en worden vooral door vogels en zoogdieren gegeten. Om de bramen van de dauwbraam te kunnen proeven, moet je nog een tijdje geduld hebben. Deze braam staat namelijk nu nog in bloei, met witte bloemetjes. Kijk eens of je deze bramensoort ook kunt vinden.

Tekst: Marjolein Mooij, NatureToday.nl