Kleine ijsvogelvlinder

Natuurjournaal 27 juni 2022

Nature Today
27-JUN-2022 - Kieskeurige kleine ijsvogelvlinders en nachtelijke huismoeders.

Om sommige bijzondere soorten te zien, moet je niet alleen geluk hebben, maar ook op de goede plek zijn. De kleine ijsvogelvlinder is bijvoorbeeld zo'n soort. Ze is nogal kieskeurig als het om haar woonplaats gaat. Haar droomhuis is een gemengd bos of loofbos waar het vrij vochtig is, met genoeg schaduw. De rupsen leven namelijk op planten in de halfschaduw, vooral op wilde kamperfoelie. Maar de vlinders drinken veel nectar van bloeiende planten, die juist op zonnige open plekken of langs bosranden staan. Niet zomaar elk bos is dus geschikt! Vooral in Twente, de Achterhoek en de IJsselvallei zijn ze te vinden, en ook op een paar plekken in Zuid-Nederland. Als je in de Nature Today-app de lijst van Ootmarsum bekijkt, staat ze nu zelfs in de top tien. In een bos in Twente kan je met een beetje geluk een hele wolk kleine ijsvogelvlinders in de boomtoppen zien vliegen.

Huismoeder

Er zijn meer dan tweeduizend soorten nachtvlinders in Nederland, maar hoe vaak zie je ze nou eigenlijk? Komende vrijdag is het Nationale Nachtvlindernacht en in aanloop daarnaartoe nemen we alvast wat soorten onder de loep. Bijvoorbeeld de huismoeder, die in het hele land voorkomt en vliegt in de zomer. Ze vliegt niet alleen ’s nachts trouwens, een huismoeder kan je ook overdag zien vliegen. De voorvleugels zijn bruin, bij het mannetje soms licht gemarmerd of getekend. De achterrand van de vleugel is altijd afgerond, met een klein zwart streepje precies waar de ronding begint. Als de huismoeder haar vleugels opent, zie je de oranjegele achtervleugels. Het is net een feestelijke petticoat onder een bruine jurk.

Foto's: Mark Zekhuis, Saxifraga; Peter Gergely, Saxifraga