Veldleeuwerik Saxifraga

Natuurjournaal 21 oktober 2022

Nature Today
21-OKT-2022 - Veldleeuwerik is onopvallend en ga op pad in de herfstvakantie.

In het voorjaar laat de veldleeuwerik van zich horen. Luid jubelend, minutenlang, laten de mannetjes zich uit de lucht vallen. De rest van het jaar zijn ze minder opvallend. Ze hebben een lichtbruin, gestreept kleed met korte snavel en zitten op de grond. Veldleeuweriken zijn als broedvogel in Nederland gedecimeerd door de intensivering van de landbouw. In de herfst worden de aantallen aangevuld door vogels uit Scandinavië, die op weg zijn om in Frankrijk en Engeland te overwinteren. In de landelijke vogellijst in de Nature Today-app zie je het terug: de normaal schaarse veldleeuwerik is geklommen tot rond plek veertig. Op telposten worden groepen van honderden vogels geteld. Maar makkelijk is het niet om ze te zien: ze vliegen heel hoog in de lucht.

Gewone zwavelkop is een van de meest algemene paddenstoelen en nu overal te vinden

Gelukkig zijn er genoeg vogels die wel makkelijk zijn om te zien. Ga er dit weekend op uit, en geniet van alle vinken, mezen, lijsters en roodborsten waar de bomen en bosjes nu vol mee zitten. Of speur naar paddenstoelen, die overal uit de grond schieten. Kijk in de Nature Today-app of er een mooie wandelroute of excursie bij jou in de buurt is!

Foto’s:  Luuk Vermeer, Saxifraga; Jan Nijendijk, Saxifraga