tekeningen rupsen - primair

Prachtige fotoseries over de groei van vlinders

De Vlinderstichting
15-NOV-2022 - Via twitter kwamen er regelmatig mooie series langs van vlinders in ontwikkeling, van heel klein rupsje tot grote dikke. Een fotokunstenaar, Marlonneke Willemsen, had daar een project voor en fotografeerde allerlei dieren van klein tot groot. Hier een aantal schitterende voorbeelden van vlinders.

Marlonneke fotografeert de dieren in een studiosetting en dus niet ‘in de natuur’, omdat het daar niet mogelijk is om hun ontwikkeling op deze manier vanaf de eerste dag te volgen en vast te leggen. Het grote voordeel van studiofotografie is dat je het op een hele mooie gestandaardiseerde manier kunt doen. En ze fotografeert altijd met een vaste interval van bijvoorbeeld twee, drie of vier dagen. Ze wacht dus niet tot er net weer een vervelling is geweest van een rups, maar houdt zich aan vaste intervallen, zodat er een soort tijdlijn ontstaat.

De groei van de koninginnenpage

Bij de koninginnenpage zien we het hele kleine rupsje, dat doet denken aan een vogelpoepje, tot de grote dikke volgroeide rups met schitterende groene en rode tekening en de verschillende stadia daar tussen. Een andere plaat gaat over het groot koolwitje. Die geeft juist een mooi beeld van een rups die qua kleur eigenlijk niet sterk verandert, maar waarbij het vooral de groei is die het verschil maakt.

De groei van het groot koolwitje

Ook nachtvlinders zijn vereeuwigd in het project ‘groeien’. De kolibrievlinder is daar een van. Deze trekvlinder komt de laatste jaren steeds meer voor en de vlinders hebben echt wat weg van een kolibrie. Ze staan ‘stil’ in de lucht, met hun roltong als een soort van vogelsnavel in de bloem om daar nectar uit te zuigen. Hun vleugels gaan razendsnel en ook het staan voor een bloem is maar heel kort. Voor je het weet schieten ze weer naar de volgende om ook die leeg te zuigen. De rupsen van de kolibrievlinder leven op diverse walstrosoorten. De kolibrievlinder is een nachtvlinder, die hoort bij de familie van de pijlstaarten en dat is op de plaat direct te zien. Vanaf de hele kleine, jonge rups zie je het staartje al zitten.

De groei van de kolibrievlinder

Marlonneke heeft veel meer dieren vastgelegd in hun ontwikkeling. Op haar website en Instagram-account zijn daar prachtige voorbeelden van te zien. Zo heeft ze, naast dag- en nachtvlinders, ook andere insecten, zoogdieren, vogels, reptielen, slakken, spinnen en nog veel meer dieren gevolgd van kleins af aan.

Ga naar de website van Marlonneke, of volg haar op Instagram.

Foto’s: Marlonneke Willemsen (leadfoto: ontwikkeling van rups tot vlinder. Links van groot koolwitje, rechts van klein koolwitje)