Nature Talks

Boeiende cursus soorten leren kennen

SoortenNL
6-DEC-2022 - Door SoortenNL is een cursus gestart om onze Nederlandse natuur te leren kennen. Allerlei soortgroepen komen aan de orde, van paddenstoelen tot zoogdieren en van insecten tot slangen. In een uur per week wordt u bijgepraat over wat de soorten nodig hebben, hoe je ze kunt vinden en hoe je ze kunt onderzoeken.

Rob Chrispijn van de NMV met zijn paddenstoelentafelDe cursus, die online wordt gegeven, is gestart met een bijdrage van Sander Turnhout over de geschiedenis van de natuurbescherming en natuuronderzoek in ons land. Daarna komt wekelijks een soortgroep voor het voetlicht. De tweede aflevering stond in het teken van paddenstoelen, Rob Chrispijn van de NMV liet zien hoe enorm rijk de paddenstoelenwereld is. Ook toonde hij het grote belang van deze groep. Er zijn bijvoorbeeld afbrekers, samenwerkers en parasieten, en ieder heeft haar eigen rol in het ecosysteem. Hij had een mooie herfsttafel gebouwd in de studio, waar de diverse paddenstoelen te zien waren.

Iedere aflevering bestaat uit een Nature Talk van 25-30 minuten, waarna er gelegenheid is om vragen te stellen. Na het beantwoorden van vragen is er een quiz om de opgedane kennis direct te testen en steeds wordt afgesloten met een tip om zelf met de besproken soorten aan de slag te gaan: waar en hoe je ze kunt vinden en hoe je er het best van kunt genieten.

Aglaia Bouma tijdens haar Nature Talk over insecten in en om huisIn de derde aflevering nam Kars Veling van De Vlinderstichting ons mee naar de wereld van de vlinders. Hij ging in op de eisen die ze stellen aan hun omgeving en liet zien hoe enorm gevarieerd de vlinderbevolking van Nederland is. Naast de ongeveer vijftig soorten dagvlinders – met de bekende soorten als citroenvlinder, dagpauwoog en de koolwitjes – zijn er nog 2300 andere vlinders: de nachtvlinders. En de meeste daarvan zijn inderdaad alleen ’s nachts actief. Hij gaf aan dat in een beetje, niet te versteende, tuin al gauw honderd of nog meer soorten nachtvlinders kunnen leven. Als weekendtip legde hij uit waar je nu de wintervlinders kunt tegenkomen. Afgelopen week was het woord aan Aglaia Bouma van Naturalis, die uitgebreid in ging op de insecten die je in en om je huis kunt tegenkomen. Uit haar enthousiaste betoog bleek dat je een enorme biodiversiteit hebt in en om huis, en dat je daar heel wat van te zien kunt krijgen als je er op gaat letten.

Het programma van alle Nature Talks

Zoals te zien in het bovenstaande programma komen er de komende weken en verder na de kerstvakantie allerlei andere soortgroepen aan de orde.

Tekst en foto’s: SoortenNL