Natuurberichten

Uitgever: SoortenNL

Pagina 1 van 22 - 216 Resultaten

Zeester in Greevelingen - primair

Op een warme zomerse stranddag kuieren mensen af en toe bukkend langs de vloedlijn. Op de vraag waar ze naar zoeken hoor je: 'van alles; misschien vind ik wel een zeester'. Ja dat kan, ook in de zomer. Deze week: sterren op het..

Lees verder 22 juli 2024   4 dgn oud
veenbesparelmoervlinder

Vanuit formeel oogpunt hebben de meetdoelen van het NEM vooral te maken met rapporteren over de staat van instandhouding van de soorten van de vogel- en habitatrichtlijn. Maar om dat te kunnen doen, wordt er een informatienetwerk..

Lees verder 18 juli 2024   1 week oud
Lange zonnedauw

Elke twee weken portretteert Sander Turnhout een planten- of diersoort voor wie ‘het lot van de dodo’ dreigt. Nu: de lange zonnedauw, een vleesetende plant die alleen gedijt op het laatste restje hoogveen. Waarom is het de moeite..

Lees verder 17 juli 2024   1 week oud

De herfst is het paddenstoelenseizoen bij uitstek, maar bij voldoende regen zijn ook in de zomer al volop paddenstoelen te vinden. Een voorbeeld hiervan is de panteramaniet, een mooie soort die je vooral in wegbermen op de..

Lees verder 15 juli 2024   1 week oud
Een eerste introductie tot Hommels tellen op de NEM jubileumdag

In het Netwerk Ecologische Monitoring sluiten de overheden en institutionele wetenschappers relatief laat aan bij een feestje dat al honderd jaar aan de gang is, maar ze brengen wel enorm veel meerwaarde mee. Niet alleen de..

Lees verder 10 juli 2024   2 wkn oud
Wouw

“Hé, maar de Wouw is toch een vogel?” Tot verwarring van natuurliefhebbers alom delen zowel een plant als een roofvogel deze Nederlandse naam. Als je in juni of juli over de snelweg rijdt, zijn je in grote delen van het land..

Lees verder 8 juli 2024   2 wkn oud
De jubileumdag was goed bezocht

Vrijdag 28 juni hadden we een prachtige dag met de viering van het jubileum van het Netwerk Ecologische Monitoring. Met een kleine 200 mensen vierden we het 25-jarig bestaan van deze unieke samenwerking in het LEF Future Centre..

Lees verder 4 juli 2024   3 wkn oud
Vuursalamander

Om de twee weken portretteert Sander Turnhout een planten- of diersoort voor wie ‘het lot van de dodo’ dreigt. Deze week: de vuursalamander, een fabelachtig amfibie die bijna geheel uit Nederland verdwenen is. Maar een..

Lees verder 3 juli 2024   3 wkn oud
Franjestaart - primair

Een spierwitte buik met een grijze rug, een wat spitse snoet met kleine ogen en lange oren die fier omhoog steken. Graag stellen we voor: de franjestaart. Deze vleermuis is één van de achttien soorten die we momenteel in Nederland..

Lees verder 1 juli 2024   3 wkn oud
Heerlijk om vlinders en libellen te bekijken en heel nuttig als de waarnemingen ook worden doorgegeven

In Nederland hebben we veel kennis over onze natuur. Deze kennis wordt helaas nauwelijks gebruikt om het natuurbeleid of het natuurbeheer te verbeteren. In het tijdschrift Milieu en Recht publiceren SoortenNL, De Vlinderstichting,..

Lees verder 25 juni 2024   1 maand oud