Natuurberichten

Uitgever: SoortenNL

Deel deze pagina

Pagina 1 van 2 - 12 Resultaten

Het totaal aantal dagvlinders dit voorjaar lag dicht bij normaal, maar ze vlogen eerder en korter door de warmte. De junidip begon al in mei en was dieper dan we gewend zijn. De algemeen voorkomende kleine vos, dagpauwoog en..

Lees verder 4 juni 2018   1 maand oud

In mei en juni is er een programma in het Amstelpark in Amsterdam met kunstenaars die robotica maken in relatie tot de natuur, met name tot vogels en insecten. De kunstenaars werken aan nieuwe prototypes en laten voltooid werk..

Lees verder 17 mei 2018   2 mnd oud

Eergisteren publiceerde de Europese Commissie ’The Future of Food and Farming’. Hiermee gaat de discussie over de herziening van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) echt van start. Een noodzakelijke herziening, omdat het..

Lees verder 1 december 2017   7 mnd oud

Net als alle dichtbevolkte gebieden in de wereld wordt Nederland ’s nachts steeds meer verlicht. Het wordt steeds duidelijker dat dit effecten heeft op nachtdieren. Kunstlicht kan bijvoorbeeld de biologische klok verstoren en de..

Lees verder 20 november 2017   7 mnd oud

Groene vrijwilligers: tellers, vertellers en herstellers. Mensen die zich vrijwillig inzetten voor de natuur, in de stad of in het landelijk gebied. Al meer dan honderd jaar. Deze mensen maken zich sterk voor hun omgeving en zijn..

Lees verder 20 oktober 2017   8 mnd oud

De gezamenlijke natuurorganisaties (LandschappenNL, Vogelbescherming Nederland, Stichting de Noordzee, SoortenNL, IVN en IUCN NL) zijn teleurgesteld in het gisteren gepresenteerde regeerakkoord tussen VVD, CDA, D66 en..

Lees verder 11 oktober 2017   9 mnd oud

Eind september was altijd een soort afsluiting van het vlinderseizoen, daarna waren niet veel vlinders meer te zien. Niet voor niets lopen de tellingen van het Landelijk Meetnet Vlinders tot laatste week van die maand. De laatste..

Lees verder 3 oktober 2017   9 mnd oud

In de Volkskrant van 31 januari onderbouwde Frank Berendse zijn visie op de nodige transitie in de landbouw. In onderstaand bericht, dat op 7 februari ook op de opiniepagina van die krant wordt gepubliceerd, betogen de..

Lees verder 7 februari 2017   1 jaar oud

Op Zuid-Limburgse kalkhellingen liggen verspreid nog graslanden met hoge natuurwaarde. Zowel door het beëindigen van oorspronkelijke beweiding met kleine schaapskuddes als door verrijking van de bodem door stikstof uit de lucht is..

Lees verder 26 januari 2017   1 jaar oud

Als je een zoekterm invoert op Google zul je vrijwel altijd een verwijzing naar een Wikipedia-artikel bij de eerste resultaten te zien krijgen. Dat geldt ook voor allerlei zoekopdrachten over natuur: het is een veelgebruikt..

Lees verder 16 januari 2017   1 jaar oud