Roodborst

Natuurjournaal 22 maart 2023

Nature Today
22-MRT-2023 - Roodborst heeft zin in gezelschap en gewone dwergvleermuis wakker.

Aan het scherpe getik hoor je dat er een roodborst in de bosjes zit. Het roepje klinkt snel en driftig, en dat is de bedoeling: roodborsten hebben liever geen soortgenoten in de buurt. Territoria worden fel verdedigd en weer veroverd, nu wintergasten naar het noorden vertrekken en verder naar het zuiden getrokken vogels hier weer terugkomen. Alleen in het broedseizoen dulden roodborsten een partner in hun territorium. Om een vrouwtje aan te trekken, fluiten de mannetjes daarom in het voorjaar een hoog lied vol trillers en uithalen van hoog naar laag.

Zang van de roodborst (Bron: Jorge Leitão)

Gewone dwergvleermuis

Het is je vast opgevallen dat er ineens weer veel insecten te zien zijn. De gewone dwergvleermuis weet dat ook, en dat betekent het einde van de winterslaap. Je kan ze ’s nachts weer rond zien fladderen, op jacht naar muggen, dansmuggen en schietmotten. Behendig achtervolgen ze hun prooien met snelle wendingen en duikvluchten. Van de kleine insecten moeten ze er een paar honderd eten per nacht. De vrouwtjes worden nu bijna zwanger, ook al is de paartijd al in de herfst geweest. De ovulatie is pas in april, zodat de uitgestelde zwangerschap pas na de winter begint.

Foto’s: Bart Vastenhouw, Saxifraga; Luuk Sommers, Waarneming.nl