Boomklever

Natuurjournaal 17 april 2023

Nature Today
17-APR-2023 - Boomklever is aan het metselen en akkerviooltje bloeit.

De boomklever is een uniek vogeltje. Ten eerste is er zijn opvallende verenkleed, blauw met feloranje. In het broedseizoen, dat nu bezig is, is het mannetje nog eens extra opvallend gekleurd. Het is de enige vogel in Nederland die even makkelijk omhoog als omlaag langs boomstammen kan klimmen. Boomkruipers en spechten kunnen ook goed klimmen, maar dan alleen omhoog. Ten slotte houden boomklevers wel heel erg van metselen. Ze zoeken nu oude nesten van spechten op, of broeden in andere holtes. De opening metselen ze dicht, totdat deze precies de goede grootte hebben. Het komt soms voor dat het gat al de goede grootte heeft, maar dat de boomklevers toch nog verder willen metselen. Dan metselen ze voor de lol verder in de omgeving van het nest!

Akkerviooltjes

Bij viooltjes denk je misschien aan grote paarse of gele bloemen in de tuin. In Nederland komen echter ook wilde viooltjes voor, zoals het akkerviooltje. Dit kleine viooltje is wit, met gele en lichtpaarse elementen. Het bloemetje is wat subtieler dan de viooltjes uit een bloempot. Op dit moment staat de soort in bloei. Ze komt vooral in Oost-Nederland voor. Zoals de naam al zegt groeit het akkerviooltje op akkers, maar je kunt haar ook vinden in wegbermen. Het wordt ook wel akkeronkruid genoemd; best een negatieve naam voor zo’n mooi bloemetje!

Foto's: Mark Zekhuis, Saxifraga; Ed Stikvoort, Saxifraga