lentevuurspin man

Natuurjournaal 9 mei 2023

Nature Today
9-MEI-2023 - Lentevuurspin vastberaden op stap en kameleonspin ligt op de loer.

Vuurrood en alleen in de lente te zien: de lentevuurspin. Deze bijzondere spin leeft in Nederland alleen op de Veluwe. De zwartgekleurde vrouwtjes wonen hun hele leven – vier jaar – onder de grond in een woonbuis. Een heel klein koepelvormig webje steekt eruit. Als een kever eroverheen loopt, voelt de spin de trillingen en slaat snel toe. De vrouwtjes komen alleen heel af en toe uit hun hol om de leeggezogen exoskeletten buiten de deur te zetten. Maar de mannen gaan in het voorjaar op stap om een vrouw te zoeken. Langzaam maar vastberaden lopen ze rond. Af en toe steken ze hun voorpoten in de lucht, want daarmee kunnen ze de feromonen van het vrouwtje waarnemen. De mannen zijn prachtig gekleurd. Misschien om predatoren af te schrikken tijdens hun voorjaarstocht. Of misschien als camouflage. Lentevuurspinnen leven namelijk op warme zuidhellingen in heidegebieden. Daar staat ook veel rood bekermos, dat is net zo scharlakenrood als de lentevuurspin.

Vrouwtje van de gewone kameleonspin

De gewone kameleonspin maakt geen web, maar ligt wel in een hinderlaag. Op een plek die druk bezocht wordt door insecten: in bloemen. Vooral in witte of gele bloemen, want dat zijn de kleuren van deze spin. Ze kunnen van kleur wisselen, maar dat duurt wel dagen tot weken. Kameleonspinnen horen bij de familie van de krabspinnen. Door hun brede lijf en typische houding met de poten opzij lijken ze wel wat op krabben. Ook andere krabspinnen liggen in bloemen op de loer. Met een klein draadje spinrag verankeren ze zich aan de plant – dit is goed te zien aan het einde van dit filmpje over de roestkrabspin. De vrouwtjes van de gewone kameleonspin zijn een centimeter groot, maar vangen prooien die een stuk groter zijn. De kleinere mannetjes rennen van bloem tot bloem op zoek naar zo’n powervrouw.

Foto’s: Viridiflavus, Wikimedia Commons; Natascha22, Waarneming.nl