roodkopwinteruil

Natuurjournaal 3 februari 2024

Nature Today
3-FEB-2024 - Roodkopwinteruil vliegt alweer en op zoek naar zwarte spechten.

Op zonnige dagen zijn er nu alweer vlinders gezien, en zelfs 's nachts vliegen er nu weer vlinders. Bijvoorbeeld de roodkopwinteruil. Deze robuuste nachtvlinders komen in het najaar uit de pop. Ze zijn dan een paar maanden actief en bezoeken laatbloeiende planten, voornamelijk klimop, voor de broodnodige energie. In de winter gaan ze in rust, maar wanneer de nachten warmer worden vliegen de eerste weer. Dat worden er de komende tijd steeds meer, de piek ligt in maart en april. Pas na de overwintering paren de vlinders en leggen ze eitjes. Qua eten is er nu niet veel. Ze moeten het doen met rottende bessen of stroop van nachtvlinderaars, de eerste vroege voorjaarsbloeiers en binnenkort ook de katjes van boswilg.

Zwarte spechten hakken hun nest uit in bomen met een gladde bast, vaak beuken. Met hun staart leunen ze tegen de stam

Tijdens een boswandeling kun je nu verrast worden door de heldere lach van de zwarte specht. Het is namelijk baltstijd voor deze uiterst stijlvolle bosvogel, waarvan de man een rode kruin heeft en de vrouw een kleiner rood petje op het achterhoofd draagt. De harde, lachende roep klinkt minder hinnikend dan die van de groene specht en paartjes maken ook kauwachtige geluiden. Beluister ze allemaal op hun eigen pagina bij de Vogelbescherming. Vanaf maart leggen de vrouwtjes eieren in een zelf uitgehakt nest. Zwarte spechten komen voor in bosgebieden in Zuid-, Midden- en Oost-Nederland. Er moeten in het bos wel naaldbomen staan, ook oude en dode bomen, waarin ze mieren en keverlarven zoeken.

Tekst: Nienke Lameris, Nature Today