Bonte vliegenvanger Saxifraga

Natuurjournaal 25 mei 2024

Nature Today
25-MEI-2024 - De vliegkunsten van de bonte vliegenvanger en heb je al een schorsmarpissa gezien?

De bonte vliegenvanger is nu druk met het voeren van de jongen. Ze broeden in boomholtes, maar in Nederland vooral in nestkasten. Alleen in de oostelijke helft van het land broeden ze in loofbossen en gemengde bossen, de hoogste aantallen vind je op de Veluwe en in Drenthe. De kleine vogels zijn inderdaad behendige vliegenvangers. Vanaf een tak zitten ze op de uitkijk voor vliegen, muggen, vlinders en libellen die ze met een korte achtervolging in de lucht verschalken. Bonte vliegenvangers zijn bont gekleurd, als in: donker met witte vlekken. In Noord-Europa zijn de mannetjes echt zwart-wit, in Nederland zijn ze bruiner en lijken ze veel op de vrouwtjes.

De schorsmarpissa heeft vier ogen voor en nog vier op de rug

Eén centimeter, dat is niet groot. Maar voor een spin toch wel, kijk maar naar de schorsmarpissa. Als je deze springspin uit je ooghoek een plotselinge sprong ziet maken, valt dat wel op! In deze tijd van het jaar zijn ze veel te zien, bijvoorbeeld op boomstammen in de zon maar ook op je schutting of tuinstoel. Wees ook niet verbaasd als een schorsmarpissa in je huis zit waar ze afrekenen met vervelende fruitvliegjes. Deze spinnen hebben een heel goed gezichtsvermogen. Met twee extra grote voormiddenogen kunnen ze afstand goed inschatten en zo hun prooi besluipen en bespringen. Van dichtbij zie je de mooie harige tekening en herken je de vrouwen aan de gele band onder de ogen.

Foto's: Mark Zekhuis, Saxifraga; Kees Guequierre, Flickr