Natuurberichten

Dossier: Exoten

Door activiteiten van de mens en een veranderend klimaat zien we steeds meer uitheemse soorten in Nederland. Deze soorten kwamen oorspronkelijk niet in Nederland voor maar kunnen zich steeds vaker in Nederland vestigen. Nieuwe soorten hebben vaak weinig vijanden en kunnen zich snel voortplanten met regelmatig negatieve gevolgen. De Amerikaanse rivierkreeft, Japanse duizendknoop of halsbandparkiet zijn bij veel mensen bekend maar er zijn nog veel meer soorten die zich in Nederland verspreiden. Lees hieronder alle recente berichten over exoten in Nederland. De meest actuele berichten staan bovenaan.

Mooi donker verkleurde walviswervel van de Neeltje Jans

Heb je iets gezien of gevonden in de natuur, maar lukt het niet om erachter te komen wat het is? De vragenservice van Naturalis kan helpen. Deze gratis publieksdienst blikt terug op de natuurvragen van het afgelopen jaar met een..

Lees verder 15 januari 2022   2 dgn oud
Meerlijnige hamerhoofdplatworm (Diversibipalium multilineatum)

In mei, oktober en december 2021 trof Lonneke Klein-Aarts wormen met een opvallende gele kleur en driehoekige kop aan onder plantenpotjes in haar volkstuin in Aagtdorp. Het bleek de meerlijnige hamerhoofdplatworm te zijn, een..

Lees verder 8 januari 2022   1 week oud
Snoek en zonnebaars

Onder het wateroppervlak van onze wetlands bevinden zich bijzondere biotopen met een geheel eigen dynamiek. Complexe ecosystemen, die door allerlei factoren kwetsbaar kunnen zijn en veerkracht missen. Hierdoor krijgen exoten zoals..

Lees verder 4 januari 2022   2 wkn oud

In Nederland komen twee soorten schorpioenmieren voor: de rode en de oranje. Beide zijn zeldzaam en via menselijk transport hier terechtgekomen. Sinds kort worden van beide soorten bruidsvluchten gezien. Van de rode schorpioenmier..

Lees verder 3 januari 2022   2 wkn oud
Het eerste verzamelde meerkoetnest in Vijfsluizen door hoogleraar Barbara Gravendeel van Naturalis Biodiversity Center en senior adviseur ecologie Vincent Nederpel van Heijmans voor onderzoek naar het effect van zwerfafval.

Bouwbedrijf Heijmans en Naturalis Biodiversity Center slaan de handen ineen om gezamenlijk onderzoek te doen naar natuurinclusieve bouwtoepassingen. De samenwerking zal zich focussen op natuurinclusieve bouwmaatregelen die de..