gewone wolzwever, Creative Commons-licentie Naamsvermelding-Gelijk delen 2.5 Unported

Bijzondere wolzwever in het Kapenglop

19-JUN-2011 - In het Hemelvaartweekend ontdekte Mark van Veen tijdens een bezoek aan het Kapenglop op Schiermonnikoog een zeldzaam insect. Het ging om een soort wolzwever: Phthiria pulicaria.

Gewone wolzwever, een andere soort uit de familie van de wolzwevers (foto: Richard Bartz)Wolzwevers zijn wollige vliegen met een extreem lange tong waarmee ze nectar uit bloemen kunnen zuigen. In Nederland komen dertien soorten wolzwevers voor. De soort die Mark van Veen in het Kapenglop vond, komt vooral voor op open zandplekken en in stuifduinen. Dit open duinlandschap heeft Natuurmonumenten de afgelopen jaren hersteld in het Kapenglop.

Openmaken duinvalleien
Ook andere dieren en planten profiteren van het open maken van de duinvalleien. Op een plek waar Natuurmonumenten de bovenste grondlaag heeft weggehaald, vonden boswachters wondklaver en groenknolorchis. De groenknolorchis is internationaal bedreigd. Het plantje komt vooral in de Nederlandse duinen voor.

Stuivende duintoppen
Natuurmonumenten maakt op Schiermonnikoog het duinlandschap weer open. De afgelopen jaren is het open landschap steeds verder dichtgegroeid met ondoordringbaar struikgewas. Dit ging ten koste van het uitzicht op de witte, stuivende duintoppen en van dieren en planten uit de duinen, zoals het konijn.

Bron: Natuurmonumenten