Bruine kikker bij eiklompen

Feest (bunga-bunga) in kikkerland

Stichting RAVON
7-MRT-2012 - De komende week worden massaal verse eiklompen verwacht van de bruine kikker en de heikikker. Deze soorten zijn de eerste kikkers die eieren afzetten. De eerste klompen zijn dit weekend gevonden in de provincie Limburg.

Bericht uitgegeven door Stichting RAVON [land] op [publicatiedatum]

Bruine kikker bij eiklompen (foto: Arnold van Rijsewijk)De afgelopen weken was er plaatselijk al de nodige amfibieëntrek, maar eenmaal bij het water aangekomen bleef het nog relatief rustig. Vaak zijn het de mannetjes die als eerste arriveren, het jaarlijkse paringsritueel kan echter pas beginnen als ook de vrouwtjes zijn gearriveerd.

Knalblauwe heikikkers
Mocht de zon doorkomen en de temperatuur stijgen dan zijn op veel plaatsen ook weer knalblauwe heikikkers te verwachten, vooral in venen, hoogveen en de laagveengebieden heb je kans om dit prachtige kikkertje tegen te komen. Beide soorten zetten hun eieren vaak op één bepaalde plek in het water af, meestal een ondiepe, snel opwarmende oever.

Bunga-bunga
Heikikker tussen vier verse eiklompen (foto: Jelger Herder)De soorten maken een verschillend geluid. De bruine kikker produceert een zacht gebrom en het geluid van de heikikker doet nog het meeste denken aan een fles waaruit bubbels lucht ontsnappen. Het jaarlijkse bunga-bungafeestje duurt meestal maar enkele dagen, daarna verdwijnen de kikkers weer. Ze gaan de rest van het jaar vooral op het land doorbrengen en komen pas over een jaar weer terug om zich voort te planten.

Tekst: Raymond Creemers, RAVON