kamsalamander

Goed moment om kamsalamanderlarven te zien

Stichting RAVON
12-JUL-2009 - De maand juli is een goede maand om de larven van de zeldzame kamsalamander te zien én te herkennen. Ze zijn nu voldoende gegroeid, mede dankzij het warme weer, en beginnen steeds meer kenmerken te vertonen waardoor ze heel goed te onderscheiden zijn van de andere salamanderlarven: het draadje aan de staartpunt, de lange tenen en de combinatie van grote ronde vlekken en kleine stipjes op de staart. Bovendien zijn de larven van de kamsalamander een stuk groter dan die van de andere Nederlandse watersalamanders.

Bericht uitgegeven door RAVON op zondag 12 juli 2009

De kamsalamander is onze grootste inheemse watersalamander (tot 15 centimeter groot) en komt in het zuiden, midden en oosten van ons land voor. Kamsalamanders trekken al vroeg naar het voortplantingswater (februari/maart). In april en mei zet het vrouwtje 200 tot 400 eitjes af. Elk eitje wordt afzonderlijk en zorgvuldig in een blaadje van een waterplant gevouwen. Een heel karwei dus. De larven van de kamsalamanders zijn vanaf mei tot eind augustus (soms later) in het water aanwezig.

De kamsalamander dankt zijn naam aan de mooie hoge en onregelmatig getande kam die het mannetje in de voortplantingstijd op zijn rug heeft. In de landfase (vanaf eind augustus tot februari/maart) is deze kam weer verdwenen, net als de verticale staartzomen die het dier tijdens de waterfase heeft.

In het kader van het jaarlijkse verspreidingsonderzoek reptielen en amfibieën verzamelen honderden vrijwilligers waarnemingen. Voor de larven van de kamsalamander zijn de maanden juni, juli en augustus dé tijd om dat te doen. Wilt u hieraan bijdragen? Kijk dan op www.ravon.nl voor meer informatie.

Tekst: Tamira Hankman, RAVON