plonzenweekeinde - groene kikkers

Kikkers en padden goed geteld

Stichting RAVON
6-JUN-2008 - 2008 is het Jaar van de kikker. Mede daarom organiseerde RAVON en de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen op 24 en 25 mei het eerste nationale telweekend voor amfibieën: het plonzenweekend (www.plonzenweekeinde.nl). De doelstelling om een breder publiek te betrekken bij de bescherming van amfibieën is goed gelukt.

Bericht uitgegeven door RAVON op vrijdag 6 juni 2008

2008 is het Jaar van de kikker. Mede daarom organiseerde RAVON en de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen op 24 en 25 mei het eerste nationale telweekend voor amfibieën: het  plonzenweekend (www.plonzenweekeinde.nl). De doelstelling om een breder publiek te betrekken bij de bescherming van amfibieën is goed gelukt.

Het persbericht werd door de media goed opgepakt en kwam onder andere via editie.nl (RTL4), VARA’s vroege vogels, het NOS-radiojournaal en TV Gelderland in het nieuws. Op 10 verschillende radiostations werden interviews gegeven en in een groot deel van de kranten werd veel aandacht besteed aan het tellen van kikkers en padden.

In totaal zijn er bijna 15.000 amfibieën geteld op meer dan 530 verschillende locaties door wel meer dan 1000 vrijwilligers. Veel waarnemers gingen in groepjes op pad en ze gaven hun waarnemingen zowel digitaal als op papier door aan de Stichting RAVON, ook nu nog komen er gegevens via nagezonden formulieren binnen. Het waren veelal nieuwe waarnemers die nog niet eerder waarnemingen hadden doorgegeven. De meest gemelde soorten zijn de groene en bruine kikker, met op een eervolle derde plaats de gewone pad. Deze drie soorten komen algemeen voor in tuinvijvers en in tuinen. Het grootste deel van de waarnemingen komt dan ook uit steden en dorpen, waardoor een beter beeld is ontstaan van de verspreiding van de algemene soorten in verstedelijkt gebied.

Het project was een doorslaand succes en zal dan ook hoogstwaarschijnlijk volgend voorjaar een vervolg krijgen. Ondertussen blijft het natuurlijk altijd mogelijk om natuurwaarnemingen door te geven via www.telmee.nl. Ook waarnemingen buiten het plonzenweekend zijn daarbij meer dan welkom.

Tekst: Raymond Creemers, Stichting RAVON