weerschijn

Grote weerschijnvlinder blijft in Noordoostpolder

1-JUL-2009 - Afgelopen week zijn op vier verschillende plaatsen in het Voorsterbos (Flevoland) grote weerschijnvlinders gezien. De eerste waarneming in 2008 was een grote verrassing, maar nu de zeer zeldzame vlinder op zoveel plekken is gesignaleerd betekent het dat deze vlinder een blijvertje is in het relatief jonge bos van de Noordoostpolder.

Bericht uitgegeven op woensdag 1 juli 2009

Wilgen
De grote weerschijnvlinder houdt van vochtige loofbossen waar tussen de bomen open plekken zijn. Verschillende soorten wilgen zijn van levensbelang voor de vlinder, de boom dient als waardplant wat betekent dat de rupsen van de vlinder wilgenblad eten. De komst van de grote weerschijnvlinder betekent dat Natuurmonumenten met haar bosbeheer op de goede weg is. Opvallend was dan ook dat vlinders zich lieten zien op een Natuurmonumenten-dienstauto, dienstboot, het vakantiehuisje de Zeebodem en op het infogebouw van camping De Stiente.

Kadaverliefhebber
De weerschijnvlinder is op het eerste oog een onopvallende bruine vlinder. Maar het mannetje kleurt blauw zodra de zon erop schijnt. Anders dan de meeste vlinders heeft de weerschijnvlinder een voorkeur voor zout in plaats van zoet. Hij rolt zijn lange tong uit op twee à drie dagen oude kadavers en verse paardendrollen. Vlinders leven een dag of 10 à 15. In die periode moeten ze voortplanten. Om niet het risico te lopen hun partner mis te lopen, doen ze aan ‘tree topping behaviour’: twee à drie mannetjes gaan bovenin een grote boom zitten, in afwachting van een vrouwtje. In totaal leven zo’n 500 grote weerschijnvlinders in Nederland verdeeld over de omgeving van Weert, Twente, Achterhoek, Midden-Brabant en sinds kort dus het Voorsterbos.

Meer informatie over de grote weerschijnvlinder vindt u op de website Vlindernet.nl.

Bron: Natuurmonumenten