Volwassen zeearend. Foto: Vincent Wigbels, Staatsbosbeheer. GFDL-licentie

Nederlandse zeearend in Duitsland gezien

21-AUG-2009 - Het gaat goed met het zeearendjong dat in 2008 uit het ei kroop in de Oostvaardersplassen. In dat jaar vlogen twee jongen uit: een mannetje en een vrouwtje. Het mannetje is eind juli gezien in Sleeswijk-Holstein in Duitsland. In de Scharsee, in de buurt van Preetz, is hij gefotografeerd terwijl hij een vis verschalkte. Hij was er in gezelschap van een aantal niet-broedende soortgenoten. De vogel werd herkend aan de ring aan zijn poot. Aan de code AH 40 is af te lezen dat hij in mei 2008 in de Oostvaardersplassen werd geringd. Of het bij een vakantie-uitstapje blijft, of dat de vogel voorgoed naar Duitsland is geëmigreerd, is nog even afwachten.

Bericht uitgegeven op vrijdag 21 augustus 2009

Het gaat goed met het zeearendjong dat in 2008 uit het ei kroop in de Oostvaardersplassen. In dat jaar vlogen twee jongen uit: een mannetje en een vrouwtje. Het mannetje is eind juli gezien in Sleeswijk-Holstein in Duitsland. In de Scharsee, in de buurt van Preetz, is hij gefotografeerd terwijl hij een vis verschalkte. Hij was er in gezelschap van een aantal niet-broedende soortgenoten. De vogel werd herkend aan de ring aan zijn poot. Aan de code AH 40 is af te lezen dat hij in mei 2008 in de Oostvaardersplassen werd geringd. Of het bij een vakantie-uitstapje blijft, of dat de vogel voorgoed naar Duitsland is geëmigreerd, is nog even afwachten.

Bron: Staatsbosbeheer